Grote evenementen zijn goed voor Groningen

Grote evenementen zijn belangrijk om flink wat bezoekers en toeristen naar een stad te trekken. En er viel in 2014 ook nogal wat te doen in de stad. Niet voor niets is Groningen kandidaat om te worden verkozen tot Evenementenstad van het Jaar. En dat is goed voor de Groningse economie, want de evenementen zorgen voor een behoorlijke spin-off.

Het gaat goed met het toerisme in de stad en de regio Groningen. Volgens Marketing Groningen, die de stad zo goed mogelijk in de belangstelling wil zetten, stijgt het aantal vakanties en overnachtingen in de stad al jaren op rij. Bovendien trekt Groningen ook meer en meer dagjesmensen. Een belangrijk onderdeel in de hele citymarketing zijn grote een- en meerdaagse evenementen, zoals The Passion (2014), de landelijke intocht van Sinterklaas (2013) en het Glazen Huis (2009). ‘Miljoenen kijkers en luisteraars krijgen dan mee wat voor mooie en bruisende stad Groningen is’, zegt Barbara Risselada van Marketing Groningen. ‘Daarnaast zorgt het voor de nodige economische spin-off. Zo rekenden we bijvoorbeeld uit dat The Passion al op één dag 500.000 euro aan extra bestedingen opleverde. En dan hebben we het effect op de lange termijn nog niet eens meegenomen.’

Vaste evenementen
Ook de vaste grote evenementen in de stad Groningen dragen bij aan een sterke positie van een bruisende stad. ‘Groningen wil zich profileren als een eigenzinnige en jonge cultuurstad’, zegt Risselada. ‘Evenementen als Eurosonic Noorderslag, Noorderzon, Noorderlicht en de Nacht van de Kunst & Wetenschap dragen daaraan bij.’ De spin-off van die afzonderlijke evenementen wordt niet structureel gemeten. ‘Maar deze evenementen leiden zeker tot extra bestedingen in de stad en grote mediawaarde. We kunnen hier echter geen getal voor noemen’, zegt Risselada.

Marketing Groningen streeft ernaar om de positie van de stad te versterken door te zorgen voor een mix van ‘eigen’ evenementen. ‘Een mooie uitbreiding is Eurosonic Air, een gratis toegankelijk onderdeel van Eurosonic Noorderslag. Verder zijn we altijd op zoek naar nieuwe grote media-evenementen die veel mediawaarde genereren. Tot slot zijn we ook continu bezig met evenementen die gericht zijn op het winkelpubliek.’

Ook voor ondernemers ligt er volgens Marketing Groningen een opdracht. ‘We werken intensief samen met de Groningen City Club om te kijken welke activiteiten kunnen leiden tot vergroting van het binnenstadsbezoek. Gezamenlijk organiseren we evenementen zoals de ‘Walk in concerts’ of ‘Mode in Groningen’. Het gaat dan echt om activiteiten die zorgen voor meer traffic in de winkels.’ De horecaondernemers zijn blij met de spin-off die wordt gegenereerd met de grote evenementen. Ook al is het voor veel van hen onduidelijk wat er precies wordt verdiend met de grote publiekstrekkers. Duidelijk is wel dat er geprofiteerd wordt van het imago dat Groningen krijgt als bruisende en energieke stad.

Hotels
Het Prinsenhof Hotel heeft bij grote evenementen vaak extra slaapgasten. ‘Het ligt natuurlijk wel aan het type evenement’, zegt hotelmanager Mariska Smit. ‘Bij bijvoorbeeld The Passion hadden we veel extra gasten, maar een deel daarvan was van de organisatie zelf. Ook de TT in Assen en het Whisky-festival zorgen voor veel gasten.’ Het hotel verwacht tijdens het 20-jarige jubileum van het Groninger Museum ook goed vol te zitten. ‘We merken dat ook bij andere grote evenementen het aantal gasten toeneemt.’

Het Groningse Martini Hotel ziet ook een toename van het aantal slaapgasten met grote evenementen. ‘Tijdens The Passion zaten we helemaal vol met mensen van de productie. Daar kon geen toerist meer bij’, zegt hotelmanager Dennis Koers. ‘Natuurlijk levert dat extra omzet op. Sommige van hen kwamen later ook weer terug. Daarnaast heb je natuurlijk ook de vaste evenementen, zoals Eurosonic Noorderslag. We nemen daarvoor niet eens reserveringen aan, omdat we twee jaar van tevoren al vol zitten. Ook tijdens het Whisky-festival is het druk.’

Volgens zowel het Prinsenhof Hotel als het Martini Hotel is het goed dat de stad zich profileert als evenementenstad en als bruisende en aangename verblijfsplek. De media-aandacht die grote evenementen met zich meebrengen, kunnen ze goed gebruiken. ‘We merken steeds meer dat bijvoorbeeld mensen uit het Westen hier eens een kijkje komen nemen’, zegt Mariska Smit. ‘Vroeger dachten ze bij Groningen aan landerijen en koeien, maar de grote evenementen hebben ervoor gezorgd dat ze nu anders naar Groningen kijken. Het is belangrijk dat er veel in de stad wordt georganiseerd.’

Het Martini Hotel profiteert volgens Dennis Koers ook goed van de aandacht. Daarnaast slaan mediacampagnes volgens hem ook goed aan. ‘De spotjes van ‘Er gaat niets boven Groningen’ die vier jaar geleden op tv waren, hebben voor veel extra omzet gezorgd. Dat was ongetwijfeld een dure, maar heel goede campagne. We merkten ook dat de Wintercampagne in het NRC goed heeft gewerkt. En we zaten ook flink vol toen het Groninger Museum en het Drents Museum samenwerkten bij de China-tentoonstelling en veel aandacht genereerden. Het is dus ook heel erg breed en gevarieerd hoe Groningen zich profileert. Mensen krijgen dan door dat je hier heel goed een weekend kunt zijn.’

Ook de rol van Marketing Groningen, die drijvende kracht was achter veel van die campagnes, wordt dus gewaardeerd. ‘Ook nu zijn ze druk bezig in Engeland om Groningen op de kaart te krijgen’, zegt Mariska Smit. ‘Nu er een frequente vliegverbinding is, nodigen ze recensenten van kranten en magazines uit om te kijken wat er allemaal in Groningen te doen is. In London en omgeving wordt over ons geschreven en dat werkt.’

Evenementen dragen bij aan het positieve imago van Groningen als een stad waar het goed toeven is. Of het nu gaat om eenmalige evenementen, zoals The Passion, of de jaarlijks terugkerende evenementen zoals Eurosonic en het Whisky-festival. Het maakt van Groningen een bruisende stad, samen met de andere toeristentrekkers, zoals bijvoorbeeld de Martinitoren, het culturele- en nachtleven en het Groninger Museum. En daar profiteren de hotels zeker van, ook al is het lastig om die spin-off precies uit te rekenen.

Facts & Figures
In 2013 waren er zo’n 369.000 Nederlanders op vakantie in de provincie Groningen. Zeker 120.000 van die overnachtingen waren in de stad Groningen. Per persoon werd een bedrag van 161,56 euro besteed. In totaal gaat het dan om een economische spin-off van bijna 60 miljoen euro. Hoeveel van die bestedingen voortvloeien uit grote evenementen is volgens Marketing Groningen lastig uit te rekenen. Groningen scoort landelijk hoog in verschillende ranglijsten. Zo staat het vijfde op de landelijke ranglijst die kijkt naar het overall toeristische imago. Op het gebied van sfeer staat Groningen vierde. Het is na Maastricht zelfs de tweede vriendelijkste stad van Nederland.

Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Jan Buwalda

 

Geef een reactie