Grietje Pasma: ‘Sportevenementen zijn meer dan alleen sport’

Tussen het bedrijven van topsport en het managen van een bedrijf zijn veel overeenkomsten. Dat zegt althans Grietje Pasma. En zij kan het weten. Pasma is tenslotte directeur van Topsport Noord Nederland, de organisatie achter onder andere de 4 Mijl van Groningen. Een goede drive, de juiste mentaliteit en het kunnen omgaan met tegenslagen zijn bij allebei onmisbaar.

Het was Grietje Pasma (62) zelf die in 1992 sportmarketingbureau Topsport Noord Nederland begon. Daarvoor was ze zeventien jaar lang docente lichamelijke opvoeding en speelde ze topbasketbal bij Olympia. Maar begin jaren negentig besloot ze het dus over een heel andere boeg te gooien en begon ze haar eigen bedrijf. Inmiddels kan Pasma terugkijken op heel wat successen. ‘Het zijn er teveel om op te noemen.’

Topsport Noord Nederland organiseert veelal atletiekevenementen in Groningen, waarvan de 4Mijl verreweg de bekendste is. Daarnaast keren ook de Ladies Run, de Nacht van Groningen, de Bommen Berendloop, de Plantsoenloop en Streetball Groningen ieder jaar terug. Haar werk als directeur van Topsport Noord Nederland is Pasma op het lijf geschreven. ‘Sport en Groningen zitten in mijn genen. Ik ben geboren en getogen Groningse, heb de ALO Sportacademie gevolgd en ben vanaf 1973 zeventien jaar lang docente lichamelijke opvoeding geweest.’ Ook in haar jeugd speelde sport een grote rol. Ze zwom veel, en toen ze op haar elfde met haar familie een jaar in Amerika woonde, ontstond haar liefde voor basketbal. ‘Ik kwam terug en wilde meteen basketballen.’ Pasma speelde uiteindelijk een lange tijd op het hoogste niveau bij Olympia, naast haar werk als docente.

Nadat ze stopte met basketballen kwam Pasma in 1986 samen met Jos Timmer en Kor Kooi. ‘Groningen speelde niet meer in de Eredivisie. Dat was eigenlijk van de gekke, omdat er wel zoveel Groningse basketballers op het hoogste niveau speelden.’ Samen zorgden ze ervoor dat Donar een proefwedstrijd speelde tegen Den Bosch. ‘De zaal zat met 2.000 man helemaal vol’, herinnert de directeur zich. Er werd een sponsor geregeld en de club ging door het leven als Ahrend Donar. ‘Alle Nederlandse basketballers speelden voor niets. Alleen de coach en twee Amerikaanse profs werden betaald. Zo zijn we begonnen. Binnen no time deed ik alles bij Donar, behalve de training en coaching. Ik zorgde onder andere voor vrijwilligers, de sponsoring, de PR en de publiciteit en entertainment’, zegt Pasma. ‘Al die dingen deed ik er in mijn vrije tijd bij’, vertelt ze trots.

Pasma werkte ondertussen nog steeds in het onderwijs. Maar omdat eind jaren tachtig veel MBO- en HBO-scholen in Groningen en Leeuwarden gingen fuseren, waren er teveel docenten. Pasma wilde niet haar hele leven docente blijven en ambieerde een managementfunctie op de scholen. ‘Maar alle adjunct-directeuren moesten een plekje hebben, dus daar was geen plaats voor mij.’ Ze kreeg daarom de gelegenheid zich om te scholen. ‘Ik dacht: ik ken de sportwereld, het onderwijs en de politiek, want ik was ook gemeenteraadslid in de jaren tachtig. Maar ik wist weinig van het bedrijfsleven. Daarom wilde ik meer leren over management en financiën.’ Pasma liep stage bij de NOM en vanaf 1990 werkte ze twee jaar bij de Gemeente Groningen als projectleider Toerisme.

Sporthart
Al snel begon haar ‘sporthart’, zoals ze het noemt, weer te kriebelen. Als projectleider Toerisme vond Pasma dat er meer was dan de Martinitoren alleen. ‘Ik vond dat sport daar net zo goed bij hoorde, maar mijn ideeën kwamen allemaal in de la terecht. Ik was altijd eigen baas geweest en nu moesten we eerst over elke beslissing vergaderen. Dat paste niet bij mij.’ In 1992 kwam het keerpunt, toen Pasma voor Donar de Basketball Business Club had opgezet. Ze had al veel ervaring opgedaan met haar werk voor Donar, maar dat werk deed ze in haar vrije tijd. Pasma besloot het professioneel aan te pakken en begon haar eigen bedrijf om zelf sportevenementen op te zetten en het net zo aan te pakken als ze bij Donar had gedaan. ‘Ik wilde het promoten van Groningen en de sport met elkaar bundelen.’

En zo kwam het dat Pasma sinds jaren negentig aan het roer staat van Gronings bekendste sportmarketingbureau. In al die jaren heeft ze gemerkt dat er veel overeenkomsten zijn tussen het managen van een bedrijf en het bedrijven van topsport. ‘Voor topsport moet je beschikken over een goede drive en de juiste mentaliteit.’ Net zo goed moet je zowel in de sport als het bedrijfsleven om kunnen gaan met tegenslagen en beschikken over een flinke dosis doorzettingsvermogen. Dat laatste is volgens Pasma belangrijk geweest bij het ontstaan en uitbouwen van haar bedrijf. ‘Zelf stuur ik het overall nog steeds aan, maar ik geef mijn werknemers veel verantwoordelijkheid.’ Volgens Pasma worden veel opdrachten en taken prima uitgevoerd zonder dat zij daar leiding aan hoeft te geven. ‘Dan laat ik mij informeren.’

‘Qua stijl ben ik behoorlijk direct in de communicatie. Ik ben vaak al vier stappen verder dan degene die naar mij luistert. Dat is een stijl die niet altijd even goed werkt, want ik word niet altijd begrepen.’ Oeverloze vergaderingen en discussies zijn niet aan haar besteed. ‘Ik ben resultaatgericht en ja, dan wals je wel eens over mensen heen. Dat keur ik af en het kan zeker beter, maar ik weet dat het gebeurt. Ik ben ook altijd erg blij als we goed hebben vergaderd.’

Fysiek ging het twee jaar lang niet zo goed met Pasma. ‘Dan is het heel wat om de tent draaiende te houden. Gelukkig heb ik fantastisch personeel dat met hart en ziel voor de evenementen gaat.’ Anderhalf jaar geleden kreeg ze een nieuwe knie en niet lang daarna werd ze geopereerd aan een hernia. ‘Je kunt weinig bewegen en dan krijg je ook te maken met overgewicht. Nu ben ik eindelijk weer zover dat alles werkt.’

Totaalplaatje
In de loop der jaren is er heel wat veranderd binnen het bedrijf. Topsport Noord Nederland bestond de eerste tijd vooral uit vrijwilligers, freelancers en natuurlijk Pasma zelf. ‘Pas in 2003 heb ik voor het eerst iemand in dienst genomen.’ Tot die tijd was Pasma de enige die alles overzag en aanstuurde. ‘Je begint met niets en vraagt rond bij bevriende relaties of zij kunnen helpen’, herinnert ze zich. En hoe anders is het nu, nu het marketingbureau een begroting heeft van 1,4 miljoen euro.

Momenteel werken er zeven vaste werknemers, drie tijdelijke personeelsleden en twee stagiaires bij Topsport Noord Nederland. Twee van de werknemers hebben een managementfunctie. Elske Dijkstra en Johan Meijer sturen de kleine evenementen ‘honderd procent’ aan en samen met Pasma analyseren ze de begroting.

Voor Pasma gaat het niet om sport alleen. Het moet een totaalplaatje zijn, dat ook gericht is op maatschappelijk bewustzijn. ‘Bijvoorbeeld als ik het Nederlands kampioenschap tafeltennis organiseerde, dan kwam er ook een clinic met Bettine Vriesekoop bij en een toernooi voor de jeugd. En ook bij Donar moest het altijd meer zijn dan basketbal alleen. Een feest.’

Terugkijkend op al die jaren is het voor Pasma lastig een hoogtepunt te noemen. ‘In 1992 begon het meteen al met een groots basketbaltoernooi en het boksen in 1993 met Regillio Tuur. En in 2011 liep Kenenisa Bekele na zijn Olympisch kampioenschap mee met de 4 Mijl. Een jaar later was het legende Haile Gebreselassi die meedeed. Maar ook het verkrijgen van de provinciale sportprijs in 2010 en de Jans Cats Award 2012 waren hoogtepunten. Uiteindelijk zijn het er gewoon teveel om op te noemen.’ Maar Pasma is vooral trots dat de 4Mijl zo succesvol is geworden. ‘Ik straal als de toppers goed presteren, maar ook als ik alle recreanten blij zie binnen komen. Als iedereen maar van sport kan genieten.’

NB: Eind november 2014 is Topsport Noord Nederland overgenomen door het Belgische sportmarketingbedrijf Golazo. Voor Pasma en de medewerkers verandert er weinig door de overname. Pasma blijft directeur en de personeelsleden worden overgenomen door Golazo.

Tekst: Frank Hettinga
Fotografie: Jan Buwalda

 

1 comment

Geef een reactie