‘Mensen beginnen spontaan te zingen als ze Jobbird horen’

Nadat Jan Peter Cruiming zijn de Nationale Vacaturebank in 2004 voor miljoenen euro’s verkocht, zag hij de branche versnipperen. In 2011 begon Cruiming met Jobbird, waarmee hij de grootste wilde worden van alle ruim duizend vacaturebanken. Door een sterke marketingstrategie – zonder winstoogmerk – overvleugelde Jobbird al gauw de concurrentie. Sinds juni werkt Anja van Dingen (23) op de Marketing & Sales-afdeling van het bedrijf. ‘Vooral onze radioreclamecampagne heeft ons naamsbekendheid opgeleverd. Als mensen de bedrijfsnaam ergens tegenkomen, beginnen ze spontaan Jobbird te zingen.’

Hoe ben je bij Jobbird terecht gekomen?
‘In 2012 ben ik afgestudeerd aan de HBO-opleiding Media en Entertainment Management. Ik wilde graag de televisiebranche in en liep stage bij Endemol. Maar ik vond het te praktisch en zocht naar meer diepgang, meer denkwerk. Ik ging als Desk Accountmanager werken bij FBTO verzekeringen in Leeuwarden. Alleen was dat niet waar ik voor heb gestudeerd. Dat speelde steeds in mijn achterhoofd. Na twee jaar zocht ik op de website van Jobbird naar een alternatief toen ik zag dat Jobbird zelf ook zocht naar iemand voor de Marketing & Sales-afdeling. Zodoende. Het kon ook niet anders dan dat ik mijn baan kreeg via onze website.’

En hoe bevalt dat tot nu toe?
‘Ik kan eindelijk mijn opleiding in praktijk brengen bij een relatief klein bedrijf. Mensen denken dat we een kantoor met honderd man personeel hebben, maar dat is niet het geval. Er werken ongeveer tien vaste medewerkers en nog vijf freelancers. Ik kan mijn creativiteit kwijt door te werken met een beperkt budget. Dat is een uitdaging. En bij beslissingen hoef ik niet eerst op de koffie bij drie hogere heren. De lijnen met verschillende partijen zijn lekker kort. Als ik een idee heb, kan ik direct aan de slag en in gesprek met werkgevers, werknemers en media. Het werk is erg divers. Ik maak persberichten en verstuur de wekelijkse nieuwsbrief. Daarnaast houd ik me bezig met Google Adwords, onderhoud ik onze social media-pagina’s en zorg ervoor dat onze website up-to-date is.’

Wat is de marketingstrategie van Jobbird?
‘Onze missie is te zorgen voor transparantie op de arbeidsmarkt. Werkzoekenden en bedrijven bij elkaar brengen. Een vacature of cv op onze website plaatsen is gratis. Bedrijven moeten wel betalen voor de premium producten. Bedrijven kunnen per dag tien cv’s gratis bekijken, maar wanneer ze een abonnement nemen op onze cv-database krijgen ze onbeperkte toegang. En als ze bijvoorbeeld bovenaan in onze zoekresultaten of in die van Google willen staan of uitgelicht willen worden op social media.’

Hoe bereiken jullie de arbeidsmarkt?
‘Onze doelgroep is de gehele arbeidsmarkt, wat neerkomt op 700.000 bedrijven en zeven miljoen werkenden. Wij richten ons zowel op werkgevers als werknemers. Monsterboard had eens een slogan: ‘Hop, hop naar een nieuwe job’. Maar dat is tegen het zere been van werkgevers. Zij willen liever hun werknemers behouden. Wij zijn er voor beide partijen. Dan is het zoeken naar de goede balans. We komen in contact met de doelgroep via onze online campagnes. Verder hebben we televisiespotjes en ons tv-programma ‘Baan in 1 Dag’ waarin werkzoekenden handige tips krijgen en aan een baan worden geholpen. Vooral onze radioreclamecampagne heeft ons naamsbekendheid opgeleverd. Als mensen de bedrijfsnaam ergens tegenkomen, beginnen ze spontaan Jobbird te zingen. Daarnaast houden we het contact met bedrijven en werkzoekenden warm door nieuwsbrieven te sturen. Hierin staan handige tips, nieuwtjes, artikelen en leuke acties, zoals een award voor de beste cv.’

Hoe stijgen jullie als vacaturebank boven de concurrentie uit?
‘In september bestaan we drie jaar en in die tijd is wel gebleken dat gebruiksvriendelijkheid op één staat. Dat betekent een goed werkende website en gratis klantenservice. Onze klanttevredenheid is 95%. We hebben op dit moment in Nederland 50.000 vacatures online van meer dan 3.500 bedrijven en zijn daarmee de grootste vacaturebank van Nederland. Komend half jaar willen we ook Duitsland, Engeland, België, Frankrijk en Spanje veroveren. Dit zijn landen waar werkgevers nog 900 euro voor een vacature moeten betalen. De concurrent zal niet blij zijn als wij straks ook in het buitenland gratis aanbieden. Bij Jobbird hebben we geen winstoogmerk en zijn we voor iedereen toegankelijk op één platform. Dat is onze kracht.’

Tekst: Frank Hettinga
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie