‘De jeugd wint altijd’

Lodewijk Dekker is als oprichter van de Burton Academie in Veenhuizen vooral gespecialiseerd in het coachen van de jonge professional. En dat is volgens Dekker een heel ander slag werknemer dan de directeuren van nu gewend zijn. ‘Een auto van de zaak interesseert de high potential van nu niet meer. Ze willen liever een betekenisvolle baan’, zegt Dekker.

Je mag Lodewijk Dekker gerust een ‘coach in algemene ontwikkeling’ noemen. De uit Den Haag afkomstige Dekker was ooit directeur van het Kampense Stadsmuseum en de Intercollege Business School. Bij change manager FreshOrange leerde Dekker zijn partner Ellen van Campenhout kennen. De twee richtten het Ministerie van Openbaar Geluk op, een bureau voor het ‘vinden van de rode draad in werk en leven’. Dit bleek de inspiratie om de Burton Academie op te richten, een opleiding die veel begaafde jongeren een nieuwe richting aan hun leven leert te geven. De academie werd genoemd naar avonturier en ontdekkingsreiziger Richard Burton, een filosofie die past bij de opleiding en de studenten die zich inschrijven. Studenten vertrokken na weken als een heel ander persoon. ‘De Burton Academie was hoog nodig’, zegt Dekker. ‘Er komt een heel nieuwe generatie van high potentials aan met enorme kwaliteiten maar die niet altijd even goed weten wat ze daar mee aan moeten.’

Dekker merkt dat veel jongere professionals, of ‘high potentials’, kampten met een gevoel van richtingloosheid. ‘Je ziet dat de huidige generatie managers het arbeidsveld in is gegaan met het idee dat ze hard moesten werken en dat ze als beloning een auto van de zaak kregen. Nu heb je jongeren die zo’n auto niet meer hoeven. Ze zijn ongevoeliger voor status. Jongeren van nu nemen er genoegen mee om bescheidener te wonen. In plaats daarvan vinden ze cultuur en levendigheid veel belangrijker. Ze zijn veel strakker met hun privétijd. Werk is werk en privé is privé. Bovendien willen ze graag verantwoordelijkheid. Als jonge professionals een fout maken moet je ze ook de gelegenheid geven om die zelf op te lossen. Dat kweekt zelfvertrouwen. Veel bedrijven laten dat nu nog rechtzetten door een ervaren collega.’

Kloof
De generatie van nu houdt er wat betreft carrière en leven heel andere ideeën op na, merkt Dekker. ‘Dertig jaar geleden waren we rijtjes aan het stampen in de schoolbanken. Nu leer je waar je de informatie moet zoeken en hoe je die toe kunt passen’, vertelt hij. Dat brengt onherroepelijk een kloof met zich mee tussen de high potentials en de CEO’s. ‘Directeuren missen beleving bij hun jongere werknemers. De jongere garde gaat bijvoorbeeld niet meer het conflict aan maar vertrekt gewoon naar een ander bedrijf. Ik las laatst een onderzoek waarin stond dat zeventig procent van de high potentials aan het solliciteren is. Daarvan schrik je je toch dood als leidinggevende?’

Volgens Dekker heeft het ook te maken met de stuurloosheid van de jongere generatie. ‘Alle jongeren vragen zich af: wie ben ik? Wat wil ik? Als je er als bedrijf niet in slaagt om jongeren de ruimte te geven om dat uit te zoeken, kan dat leiden tot crisis bij de werknemer.’ Persoonlijke ontwikkeling is daarom ontzettend belangrijk en niet los te zien van het werk, betoogt de loopbaanbegeleider. ‘Veel jongeren verlaten een bedrijf omdat ze ergens anders iets leukers kunnen doen, of ze krijgen een burn-out op hun 27e. Dan merk je dat er een heel nieuwe generatie opstaat die toch meer met zingeving bezig is dan met geld verdienen.’

Wat leidinggevenden kunnen doen om zich voor te bereiden op deze nieuwe, jongere werknemer? ‘Meegaan in de stroom’, antwoordt Dekker. ‘Er komt een hele nieuwe generatie aan met bijzondere kwaliteiten en een heel ander idee van het zakenleven. De jeugd doet het altijd beter dan de ouderen omdat ze flexibeler zijn. Uiteindelijk wint de jeugd omdat ze de tijd aan hun zijde hebben.’

Toch kunnen jongeren ook veel leren van hun oudere leidinggevenden. En dat is nu precies wat Dekker probeert te bewerkstelligen bij de bedrijven die hij vanuit Burton Professional begeleidt. ‘De oudere garde weet natuurlijk verschrikkelijk veel. Dat moet je niet uit de weg gaan. Eigenlijk moet je nieuwkomers en ervaren rotten letterlijk en figuurlijk samen de berg op sturen. Burton Professional stuurt teams dan ook naar Schotland, waar ze samen een berg kunnen beklimmen. Het doel is simpel: samen bepaal je de top die je wilt halen en iedereen moet boven komen. Individuele prestaties zijn dienstbaar aan het team. Dan zie ik heel vruchtvolle samenwerkingen ontstaan.’

Interesse
Als manager ziet Dekker zichzelf vooral als een bouwer. Vooral de Burton Academie, die volgend jaar als Burton Professional wordt voortgezet, beschouwt hij als een betekenisvol project. ‘We leven in de economie van de aandacht. Zo moet je ook met je mensen omgaan. Je moet laten zien dat je écht in ze geïnteresseerd bent. Dat geeft mensen de kracht om harder te lopen. Iedereen heeft de behoefte om iets goeds aan de wereld toe te voegen.

Te vaak zien mensen, zeker de jongere generaties, hun werk als bedreiging van hun vrijheid en privéleven. Ik wil laten zien dat werk juist het middel kan zijn om zingeving en persoonlijk geluk te bereiken en versterken. Wanneer je werkt vanuit het inzicht dat je iets bijzonders toevoegt, dan groei je elke dag. Werk is dan niet een noodzakelijk kwaad om de hypotheek en de vakantie te betalen maar een manier om waarde toe te voegen.’

‘De Burton Academie was echt een prachtproject’, zegt Dekker als hem gevraagd wordt naar zijn geesteskind. ‘We zaten in Veenhuizen in een schitterende omgeving met zeventig docenten en een hoop talentvolle studenten. Het was fascinerend om te zien hoe enorm die ‘oude’ en ‘nieuwe’ levensinzichten elkaar versterken. Onze docenten werkten allemaal belangeloos mee. Mensen die dat financieel helemaal niet nodig hebben, gaan alsnog naar hun werk, omdat ze het prachtig vinden. Dat hoort de motivatie te zijn.’

Tekst: Tom Tieman

Geef een reactie