‘Facebook is een online etalage’
Als bedrijf een Facebook-pagina bijhouden; het klinkt zo gemakkelijk. Maar wil je dat het ook resultaat oplevert dan komt er meer bij kijken dan zo nu en dan een berichtje of foto plaatsen. Wie de marketingmogelijkheden die social media als Facebook en Twitter bieden optimaal wil benutten, kan terecht bij 1media in Assen. ‘Je kunt social media beschouwen als een online etalage’, zo zegt 1media-oprichter Tim van Dellen. ‘Net als bij een echte etalage is het van groot belang wat je erin zet.’
Wat doen jullie precies bij 1media?
‘Kort gezegd ontzorgen we onze klanten op het gebied van hun online marketing. We zijn gespecialiseerd in social media-strategie en in het bijzonder Facebook-marketing. We adviseren niet alleen op creatief niveau, maar hebben ook de kennis en techniek in huis om ideeën in de praktijk te brengen. Als Facebook-developer hebben we namelijk toegang tot de achterkant van Facebook. Dat wil zeggen dat we Facebook-pagina’s en –apps helemaal kunnen aanpassen aan de huisstijl van onze klanten en dat we webshops, menukaarten of speciale acties in de pagina kunnen integreren. Daarnaast beheren we de pagina’s van onze klanten ook volledig. Als Facebook de regels weer eens verandert, zorgen wij dus dat de pagina’s van onze klanten aan de nieuwe voorwaarden voldoen. Dat scheelt je als bedrijf een hoop tijd en werk die je in veel gevallen beter aan je core-business kunt besteden.’
Iedereen kan zijn Facebook-pagina toch gewoon zelf aanpassen?
‘Natuurlijk kan dat. Maar als je wilt dat je social media-strategie ook echt effect heeft, moet je wel de nodige kennis hebben en er behoorlijk wat tijd insteken. Niet iedereen heeft die kennis in huis of is bereid daar intern in te investeren. En daar komt bij dat we bij 1media als officieel Facebook-developer tools in huis hebben waarmee we kunnen zorgen voor een optimale interactie met de doelgroep. Als Facebook bijvoorbeeld nieuwe opties introduceert of een nieuwe vormgeving krijgt, dan zijn wij daar als eerste van op de hoogte en kunnen we er alvast mee aan de slag.’
Wat zijn de voordelen aan Facebook als marketingkanaal?
‘Vooral de interactie met je doelgroep is een unieke eigenschap van social media; het is erg laagdrempelig in het gebruik. Als je het slim aanpakt, kun je heel snel een sneeuwbaleffect creëren en zo grote naamsbekendheid en een trouwe schare volgers en klanten opbouwen. Daarnaast zijn de resultaten van wat je op Facebook doet heel makkelijk meetbaar, terwijl het bij andere vormen van reclame nog weleens onduidelijk is wat het je precies oplevert.’
Zijn ondernemers voldoende op de hoogte van die voordelen?
‘In vergelijking met de Verenigde Staten is Facebook-marketing in Nederland nog behoorlijk klein. Het besef dat het met de intrede van de social media anders en ook beter kan dan het altijd ging, moet hier nog wat doordringen. Dat heeft natuurlijk voor een deel te maken met een generatiekloof: veel ondernemers van middelbare leeftijd hebben zelf niet eens een Facebook-profiel. Dan is het moeilijk om je voor te stellen wat er allemaal mogelijk is. Maar vaak is het ook gewoon een soort berusting in oude marketingmethodes. Men denkt bij zichzelf: ‘Zoals we het nu doen, werkt het al jaren. Waarom zouden we het nu dan anders gaan aanpakken?’ Daarbij realiseren ze zich alleen niet dat het met social media erbij nóg beter kan. Maar ik merk dat dat besef wel groeiende is. We krijgen steeds positievere reacties en we zien steeds meer concurrenten opduiken die een slaatje willen slaan uit die groeiende interesse.’
Hoe zorg je als online marketing-bureau zelf dat je boven de groeiende concurrentie uitsteekt?
‘Natuurlijk door gerichte acquisitie, maar ook door te kiezen voor duurzame relaties met onze klanten. Door te werken met abonnementen zijn zij verzekerd van een stabiele social media-strategie en kunnen ze altijd rekenen op onze creativiteit en kennis.’
Tekst: Jelte Stol
Fotografie: Jan Buwalda