‘Eelde moet een merk worden waar je als eerste aan denkt als je op reis gaat’

Voor Monique Clarisse is geen dag hetzelfde. Geeft ze als manager marketing & sales het ene moment interviews, de andere dag zit ze in Londen om luchtvaartmaatschappijen te interesseren voor Groningen Airport Eelde. De luchthaven heeft namelijk de ambitie om uit te groeien tot de primaire vertrekplaats voor anderhalf miljoen noorderlingen. ‘Mensen die op reis gaan moeten als eerste aan ons denken. Dat is de ambitie’, zegt Clarisse.  

Hoe ben je bij Groningen Airport Eelde terecht gekomen?
‘Ik heb in Groningen bedrijfseconomie gestudeerd en ben afgestudeerd in marktkunde en marktonderzoek. Na mijn studie heb ik onder andere bij Content Uitzendbureau, Theodorus Niemeyer en RZG, een voorloper van Menzis, gewerkt. Daarna ben ik als marketingmanager bij Rodenstock Benelux gaan werken. Acht jaar geleden kwam ik bij Groningen Airport Eelde terecht. Ik werk hier als marketing- en salesmanager. Daarnaast maak ik deel uit van het managementteam van de organisatie.’

Wat houdt je werk precies in?
‘Deze functie is heel veelzijdig. Ik stuur een team aan met verschillende disciplines. Aan de ene kant is er het businessdevelopment-team dat voor meer verkeer en vervoer moet zorgen. Hiervoor onderhoud ik contacten met luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus, touroperators en de zakelijke markt. Aan de andere kant is er de marketing en communicatie waarbij ik verantwoordelijk ben voor de marketing, corporate-, omgeving- en perscommunicatie en evenementen. Het zijn allemaal doelgroepen die om een eigen aanpak vragen. Geen week is daarom hetzelfde. De ene keer geef ik een interview, zoals nu. Een ander moment ben ik bezig om creatieve voorstellen voor campagnes te beoordelen. Vervolgens zit ik ook met het bedrijfsleven en overheidsorganisaties om tafel. Zo kan het wel eens voorkomen dat ik vier verschillende partijen op een dag spreek. Ik ben dan ook niet altijd op kantoor te vinden. Onze klanten zitten overal. Laatst zat ik nog Londen. Het is dus heel divers, maar dat maakt het ook zo leuk.’

Wat voor organisatie is Groningen Airport Eelde?
‘In een notendop zijn we de regionale luchthaven voor Noord- en Noordoost Nederland. We werken hier met zo’n zestig mensen. Een groot deel daarvan bestaat uit operationeel personeel. Denk aan de brandweer en de havendienst. Eigenlijk zitten we met een klein clubje op kantoor. We zijn nu volop in ontwikkeling. Met de baanverlenging hebben we nu alle mogelijkheden in handen om groei te gaan bewerkstelligen. De ambitie is helder. We willen tot 2023 groeien naar een luchthaven die 600.000 passagiers per jaar verwerkt. Nu vertrekken er zo’n 200.000 passagiers vanaf Groningen Airport Eelde. Transavia, Corendon, Ryanair en ArkeFly bieden inmiddels vluchten aan en in juni is FlyBe gestart met zes wekelijkse vluchten naar Londen.’

Hoe reguleer je die groei?
‘Dat ligt aan een combinatie van factoren. Ten eerste moet er potentie zijn in de markt. Ons primaire marktgebied bevindt zich op maximaal een uur rijden van de luchthaven. Dan hebben we het over ongeveer anderhalf miljoen mensen die 2,3 miljoen reizigersbewegingen maken. Daarvan vinden er 1,8 miljoen binnen Europa plaats. Die aantallen kunnen we terugvoeren op een shortlist van bestemmingen. Zo wordt er vanuit Noord-Nederland 200.000 keer naar Londen gereisd. In ons primaire marktgebied worden nu 6.400 vliegtripjes per dag gemaakt. Vier procent daarvan vertrekt via onze luchthaven en zeventig procent vertrekt via Schiphol. Dat geeft al aan dat er een enorme potentie is. En dat begint met uitbreiding van het aanbod. We zijn daarom in gesprek met diverse luchtvaartmaatschappijen. Aan de ene kant moet je dus je markt goed kennen en de juiste airlines weten te overtuigen. Anderzijds moet je de markt bewerken zodat er gebruik van wordt gemaakt.’

 Hoe krijg je dat dan voor elkaar?
‘We waren een echte charterluchthaven met pakketreizen naar de zon-, zee- en strandbestemmingen met een hele eigen doelgroep. Dat zijn veelal gezinnen met jonge kinderen of 55-plussers. Met de komst van Ryanair en de wintersportvluchten van Transavia zien we ook een heel andere publiek: van backpackers tot vriendengroepen, van citytrippers tot wintersporters. En met de komst van FlyBe zullen we ook de zakelijke reiziger moeten aanspreken. De gemene deler van alle doelgroepen is dat de reiziger van nu continu online is. Vandaar dat we hebben gekozen voor een online focus. Daar is vorig jaar een stevige fundering voor gelegd met een nieuwe website en een gerichte online invulling waarbij alle kanalen worden ingezet. Dit jaar zetten we vooral in op het creëren van merkbeleving en het verhogen van de naamsbekendheid door meer interactie met onze passagiers. Men moet een voorkeur krijgen voor onze luchthaven; Groningen Airport Eelde moet een sterk merk worden waar je als eerste aan denkt als je op reis gaat.’
Tekst: Tom Tieman
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie