
‘Het Van der Gang-horloge is een verhaal’
Van der Gang is een verhaal dat je uit moet dragen, is de filosofie van Rob van Ringelestijn. De marketeer van Van der Gang Watches laat dan ook het liefst zien hoe een hoogwaardig technisch product als het Van der Gang-horloge in elkaar wordt gezet in de fabriek van het bedrijf in Dokkum. ‘Haal mensen naar Dokkum’, luidt dan ook het marketingcredo van Rob van Ringelestijn.
Wat doe je precies bij Van der Gang Watches?
‘Ik ben bij Van der Gang Watches verantwoordelijk voor de marketing en de sales. Van der Gang is een bedrijf dat in 1990 het levenslicht zag toen Wybe van der Gang als fijnmechanicus een eigen bedrijf begon. Hij heeft dat binnen tien jaar uitgebouwd tot een bedrijf met zeven man. Van der Gang maakt fijnmechanische onderdelen voor de medische- en de oorlogsindustrie, maar levert ook aan laboratoria en klokkenmakers. Na tien jaar had Wybe een dusdanig mooi bedrijf opgebouwd dat hij zocht naar een nieuwe uitdaging. Dat werd Van der Gang Watches, dat nu de tweede tak van het bedrijf vormt.’
Waarom horloges?
‘Wij leverden al veel onderdelen aan de Zwitserse horloge-industrie, dus er was al behoorlijk wat kennis aanwezig in het bedrijf. Bovendien zocht Van der Gang een nieuwe uitdaging. Dus is hij in 2002 met het maken van horloges begonnen. Zwitserland is eigenlijk het horlogeland bij uitstek. Maar veel technieken en onderdelen komen uit Nederland. Vooral Friesland heeft een bijzondere geschiedenis met uurwerken, denk bijvoorbeeld aan de staartklok. Dus eigenlijk was het heel logisch dat we horloges gingen maken.’
Wie kijkt er nog op een horloge? We kijken immers vaak op onze telefoon..
‘Een horloge is niet meer om alleen de tijd te checken. Het is een statement. Een horloge zegt iets over de identiteit van de drager. Net zoals iemand heel bewust een auto kiest die bij hem past, zie je dat ook veel mensen op die manier een horloge uitkiezen.’
Wat is jullie doelgroep?
‘De horlogemarkt bestaat voor negentig procent uit mannen. Dus dat is het eerste aspect waar je rekening moet houden. Daarnaast zijn veel van onze klanten ondernemers. Dat komt deels omdat zij een zwak hebben voor producten die met vakmanschap en passie zijn gemaakt en deels omdat het vaak technisch georiënteerde mensen zijn. Bovendien is het heel bijzonder om met een Nederlands horloge rond te lopen. Daarmee kun je in Zwitserland bijvoorbeeld zeggen: ‘kijk dat kunnen wij ook’. Daarnaast kosten onze horloges zo tussen de vijf- en de twintigduizend euro. Dat is niet voor iedereen weggelegd. En het zijn bedragen waar mensen een nachtje over willen slapen. Dat is ook goed, want we willen graag dat de consument er volledig van overtuigd is dat hij een goede koop heeft gedaan. Op die manier werkt het horloge namelijk als een soort ambassadeur. Het Van der Gang-horloge is voor de ondernemer die graag iets moois maar niet te opvallends draagt. De Rolex-dragers zijn wat dat betreft wat extravanger.’
Hoe bereik je je doelgroep?
‘Vooral door onze sterke punten te benadrukken. We maken bijvoorbeeld de wijzers, de mechanismen, de kroon en zelfs de verpakkingen zelf. We streven ernaar om alles honderd procent in eigen handen te hebben. Liefhebbers weten dat te waarderen. Daarnaast zijn horloges vaak cadeaus voor speciale gelegenheden. Denk aan het afstuderen van een zoon of dochter of een 25-jarig huwelijksjubileum. Het kopen van een horloge is eveneens een persoonlijk en emotioneel proces dat in verschillende stappen gaat. We proberen de doelgroep te bereiken door advertenties in bladen of tijdschriften te plaatsen. Vaak laten we alleen een mooie foto zien met zo min mogelijk opsmuk. Men ziet ons horloge ergens in een blad en gaat dan naar de website of bestelt een brochure. We sturen dan graag een mooie papieren brochure dat bij ons merk past: persoonlijk, stevig en solide. Daarna kan men onze dealers bezoeken. We hebben er een in Utrecht en we zijn bezig met een dealerschap in Maastricht. De laatste stap is om ze naar Dokkum te halen om ze te laten zien hoe het horloge wordt gemaakt. Hier kunnen we namelijk het verhaal van Wybe van der Gang vertellen en laten zien. Bovendien kun je hier persoonlijk de ontwerper van het product tegenkomen. Dat laatste kan dan de doorslag geven om een Van der Gang-horloge te kopen.’
Tekst: Tom Tieman
Fotografie: Erik Vos