De ‘crowd’ als alternatief voor de bank

Wil je een nieuw product in de markt zetten? Of wil je via een start-up een nieuwe dienst lanceren? Een startkapitaal is dan onmisbaar en juist het verkrijgen van die financiering kan tegenwoordig de nodige problemen opleveren. De banken zitten bovenop het geld en ze geven niet zo snel meer een bancaire lening. Maar er gloort hoop, want crowdfunding kan uitkomst bieden. Ook onder ondernemers wordt deze financieringsvorm steeds meer een geaccepteerde manier om bijvoorbeeld een investeringskapitaal op te halen of een eerste serie producten in de markt te zetten. Entrepreneur Magazine geeft je een paar tips voor een goede crowdfunding-campagne.

Crowdfunding is in de cultuursector al jaren een geaccepteerde alternatieve vorm van financieren, maar tegenwoordig zetten ook steeds meer ondernemers ‘crowdfunding’ in. Ze zoeken dan tientallen tot honderden ‘investeerders’ die voor een klein of groot bedrag willen investeren in het bedrijf. De ondernemer levert een tegenprestatie, bijvoorbeeld door de investeerder een aandeel te geven of hem een product of dienst te leveren. Door een streefbedrag te bepalen, kun je genoeg geld ophalen om je dienst in de markt te kunnen zetten of een eerste serie van een product te laten maken.

Crowdfunding neemt in ondernemend Nederland steeds meer een serieuze vorm aan. Werd er twee jaar geleden in het bedrijfsleven nog voor 700.000 euro geïnvesteerd via crowdfunding, dat was in 2013 ongeveer 30 miljoen euro. En volgens de consultants van Douw&Koren, die zich hebben gespecialiseerd in crowdfunding, stijgt dat bedrag in 2015 naar ongeveer 255 miljoen euro. Met een goed plan kan een startende ondernemer dus een heel eind komen, want er is straks veel geld binnen te halen.

Crowdfunding als startpunt
Crowdfunding hoeft niet de enige manier te zijn waarop je geld binnenhaalt: het kan ook heel goed een startpunt zijn voor het verzamelen van een startkapitaal. Zo zal een bank sneller geneigd zijn om een bancaire lening af te geven, als je al een succesvolle crowdfundingcampagne hebt afgerond. Als je bijvoorbeeld al een paar honderd producten hebt verkocht, dan is dat voor de bank een signaal dat een product of dienst potentie heeft. En juist het overtuigen van de bank op dat punt, is vaak lastig.

Geef je idee vorm
Een goed idee voor een dienst of product is één, maar om financiering te krijgen zul je een goed ondernemersplan moeten opstellen. En dat is bij crowdfunding niet anders. Zo zullen er altijd een aantal sympathisanten geneigd zijn om in een klein bedrag te participeren, maar wil je een volledig startkapitaal bij elkaar krijgen, dan zul je ook grotere ‘investeerders’ moeten interesseren.

Bij crowdfunding is het gebruikelijk om online te pitchen en het is dan belangrijk om de doelstelling van een project, dienst of product helder en transparant neer te zetten. Wees eerlijk over in welke status de ontwikkeling zich bevindt en zet duidelijk uiteen wat de vooruitzichten in de branche en regio zijn. Want: net als een bank wil ook een investeerder zo min mogelijk risico lopen.

Maak een concrete en aansprekende pitch, want de gemiddelde potentiële investeerder of donateur heeft maar weinig tijd om tientallen pagina’s en slides door te werken. Elk crowdfundingplatform biedt tientallen projecten en producten aan en dan moet je ervoor zorgen dat jouw pitch – al dan niet met een flitsende video – eruit springt.

Bepaal je voorwaarden
Voor zowel de initiatiefnemer als de potentiële investeerder is het belangrijk dat de voorwaarden van een investering duidelijk zijn. Wees daar helder over, want dat voorkomt later vervelende verrassingen. Bedenkt verder goed wat je de investeerder als tegenprestatie wilt leveren. Zo zijn er veel investeerders die het liefst investeren met een rendement dat hoger is dan sparen of een eventuele belegging. Maar dan moeten er wel duidelijke afspraken zijn over na hoeveel jaar de investeerder zijn rendement krijgt of zijn aandeel mag verkopen en tegen welke koers. Andere investeerders willen misschien graag als eerste een nieuw en baanbrekend product krijgen. Welke tegenprestatie je gebruikt, hangt dus ook van je product af.

Welk platform?
Er zijn ontzettend veel crowdfundingplatformen. Op die sites kun je je idee pitchen en vervolgens wordt tegen een vergoeding een bestand opgebouwd met alle investeerders. Ook wordt dan meteen duidelijk hoeveel geld je al hebt binnengehaald en hoeveel dagen nog resteren voordat het doelbedrag binnen is. Want veel platforms werken met een soort deadlines, waarop het streefbedrag binnen is. Wordt die datum niet gehaald, dan wordt er dus ook geen geld geïncasseerd van de investeerders.

Belangrijk is dat elk platform zijn eigen doel heeft. Sommige platforms richten zich vooral op donaties, terwijl anderen een investeerder ook mede-eigenaar maken van het nieuwe project of bedrijf. Dat doet misschien wat af aan je onafhankelijke positie, maar je kunt wel relevante kennis in huis halen door een samenwerking op poten te zetten. Het is dan ook goed om te kijken welk platform het beste aansluit bij het idee of project.

Promoot je product of project!
Als je dan eindelijk je project of product op het juiste crowdfundingplatform hebt staan, dan ben je er nog niet. Potentiele investeerders of donateurs melden zich niet vanzelf. Je moet je plan flink onder de aandacht brengen bij je persoonlijke en zakelijke netwerk. Het is belangrijk om je plan online en offline flink te delen.

Sociale media, zoals Facebook en LinkedIn, zijn onmisbaar voor een goede campagne. Maar ook publiciteit in (lokale) media en vakbladen kan een campagne succesvol maken. Het uiteindelijke doel is om een positieve vibe te creëren. Hoe meer mensen iets in je plan zien, hoe meer anderen worden aangespoord om ‘mee te doen’. En dan kan het ook zomaar zijn dat je meer binnenhaalt dan je streefbedrag.

Tekst: Matthijs van Houten

 

 

Geef een reactie