‘Je moet de pareltjes van je organisatie laten zien’

Hoe laat je als grootste hogeschool van het Noorden zien dat je zowel voor studenten en scholieren als overheden en bedrijfsleven interessant kunt zijn? Voor die uitdaging staat woordvoerder Steffy Praamstra van de Hanzehogeschool Groningen dagelijks. ‘Je moet de pareltjes uit je organisatie laten zien’, zegt ze.

Hoe ben je bij de Hanzehogeschool begonnen?
‘Ik ben in 1989 begonnen bij Academie Minerva waar ik inviel voor iemand die op zwangerschapsverlof ging. Daar ben ik een poos gebleven. Daarna ben ik bij het stafbureau voor marketing en communicatie van de Hanzehogeschool beland. Sinds acht jaar werk ik daar nu als perswoordvoerder. Eigenlijk ben ik daar een beetje ingegroeid. Het is ook nog niet zo lang dat er aandacht is voor woordvoering bij het hoger onderwijs.’

Wat voor een organisatie is de Hanzehogeschool?
‘Ik maak als perswoordvoerder deel uit van het stafbureau Marketing & Communicatie. Met 2700 man personeel en ruim 25000 studenten zijn we de grootste hogeschool van het Noorden. De laatste jaren zijn we druk bezig om kenniscentra op te richten voor praktijkgericht onderzoek. In zo’n kenniscentrum werken docenten, lectoren en studenten samen voor een opdracht vanuit het bedrijfsleven of een overheidsinstelling. In het Noorden zijn er veel mkb-bedrijven die het prettig vinden om opdrachten bij ons uit te kunnen zetten. Dat is mogelijk omdat we veel samenwerken met een hele rits aan partners. Ik noem de ROC’s, het UMCG, de Rijksuniversiteit en de provincie. Iedere partij heeft specifieke kennis. Als je die bundelt, kun je tot heel mooie dingen komen.’

Heb je daar een voorbeeld van?
‘Wat veel mensen niet weten is dat we ook vestigingen in Leeuwarden, Amsterdam en Assen hebben. In Assen is men bij de opleiding Advanced Sensor Applications bijvoorbeeld bezig met schoenen voor brandweerlieden waarin een tracksysteem zit. Dat is een sensor die precies aangeeft waar brandweerlieden zijn als ze een brandend pand binnen gaan. Ik noem zulke onderzoeken altijd “pareltjes” uit de organisatie. Het grappige is dat de mensen die eraan werken zelf vaak niet eens weten hoe bijzonder het is wat ze doen. Daarom vind ik het een mooie taak om die parels uit te dragen.’

Op welke sectoren richten jullie je?
‘In eerste instantie natuurlijk op het onderwijs. Intern houden we studenten en medewerkers op de hoogte via het intranet. Extern richten we ons op aankomende studenten via vooral de social media. Met onze tak Hanze Professionals en Bedrijven richten we ons op ondernemers. En we bieden cursussen aan die interessant zijn voor professionals of medewerkers van grote organisaties. Dat zijn dus in totaal behoorlijk veel doelgroepen. Maar gelukkig zitten we ook in behoorlijk wat samenwerkingsorganisaties. Vaak is er een overlap. Dat is ook onze kracht.’

Is het niet moeilijk om te switchen tussen de verschillende doelgroepen?
‘Soms wel. Richting studenten communiceer je natuurlijk anders dan naar bedrijven. Maar ze kunnen wel van elkaar profiteren. Dat probeer ik ook uit te dragen. We hebben bijvoorbeeld een team van studenten dat een race-auto ontwikkelt die op duurzame brandstof rijdt. Richting bedrijven is dat fantastische reclame voor de technische opleidingen. En aankomende studenten laat je zien wat er allemaal mogelijk is.’

Wat is de uitdaging in je werk?
‘Laten zien dat we meer zijn dan alleen een onderwijsinstelling. Dat het eigenlijk nog veel breder is. Dat we voor veel bedrijven onderzoek doen, is nog redelijk onderbelicht. Dat proberen we zo goed mogelijk naar buiten te brengen. Daarnaast doen we ook mee aan de maatschappelijke actualiteit. Zo geven masterstudenten van het Prins Claus Conservatorium muziekworkshops aan dementerende mensen in verpleeghuizen. En bij het Kenniscentrum Arbeid buigt men zich over de sociale omstandigheden van arbeidsmigranten uit Oost-Europa. Dat soort belangrijke actuele kwesties onderzoeken we. Het is mijn taak om dat voor het voetlicht te brengen.’

Tekst: Tom Tieman
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie