‘We gaan voor onze klanten door het vuur’

‘We merken dat het bij veel ondernemers de laatste tijd weer wat begint te borrelen en dat er plannen worden gemaakt. Er is weer zin om te investeren. Al zullen lang niet alle plannen uitgevoerd kunnen worden, want de financiering blijft lastig. Maar er zijn onmiskenbaar tekenen van economisch herstel, zeker ook in het Noorden.’ Chiel Reugebrink, die dit zegt, is directeur van het Groningse MTN Accountants en Adviseurs. Hij zit als een spin in het web van de Noordelijke economie, met een groot aantal ondernemende opdrachtgevers. Dus als er iemand is die de temperatuur van dit moment van de Noordelijke economie een beetje kan aanvoelen, dan is het Reugebrink wel.

MTN behoort tot de grotere MKB accountantskantoren, maar is in tegenstelling tot veel bekende bedrijven volledig zelfstandig, dus geen filiaalbedrijf van een groter, ergens in de Randstad of nog verder gelegen hoofdkantoor. Accountant Reugebrink staat sinds het jaar 2000 bij MTN aan het roer: dat was het jaar dat hij een deel van de aandelen overnam. Vanaf het jaar 2006 is fiscalist Joost Leertouwers mede-eigenaar van het bedrijf: hij heeft er een minderheidsbelang. Dit jaar, 2014, is voor MTN een kroonjaar, want dan bestaat het precies 25 jaar.

Glansrijk
Hoe is MTN er in geslaagd de voorbije moeilijke recessiejaren vrij glansrijk te doorstaan, en zelfs nog te groeien in een tijd dat vele accountantskantoren het lastig hebben, mede ten gevolge van een krimpende markt en een toenemend aantal financiële dienstaanbieders? En: op welke manier geeft Chiel Reugebrink (50) leiding aan zijn bedrijf?

Voordat we accountant Reugebrink daarover aan de tand voelen, is het van belang om iets meer over MTN te weten te komen, omdat elk type bedrijf bijzondere eisen stelt aan de manier van aansturen.

‘Bij MTN werken momenteel 22 mensen. Ons bedrijf heeft uitsluitend een vestiging in Groningen, aan de Sylviuslaan, maar onze cliënten zitten in het hele Noorden en Oosten. Het feit dat we een zelfstandige onderneming zijn en geen filiaalbedrijf, heeft denk ik zeker invloed op onze manier van werken. Als zelfstandig ondernemer kun je je nu eenmaal beter inleven in andere zelfstandige, kleinere bedrijven. Ik denk dat wij een betere helikopterview hebben dan collega’s’, betoogt Reugebrink.

De werkzaamheden van MTN zijn in vier disciplines te rangschikken. Op de eerste plaats het opmaken van jaarrekeningen en het geven van tussentijdse rapportages, met gebruik van automatiseringstechnieken. De tweede activiteit betreft het voeren van loonadministraties, het geven van advies en het helpen bij reorganisaties. De derde belangrijke activiteit bestaat uit het geven van fiscaal advies en het doen van fiscale aangiftes. De vierde pijler wordt gevormd door het geven van bedrijfsadvies, begeleiding bij bedrijfsovernames en het geven van second opinions.

Managementstijl
MTN heeft een zeer divers klantenbestand met relatief veel klanten in de fooddetailhandel, zoals franchisenemers van bedrijven als Jumbo, Albert Heijn of Coop.‘Dat loopt redelijk goed door. Maar dat betekent niet dat je niet scherp hoeft te zijn. Integendeel: je zult continu innovatief moeten zijn. Je moet goed bij de les zijn.’

MTN heeft een managementteam dat past bij de relatief platte organisatie van het bedrijf. ‘We hebben een managementteam bestaande uit vier personen, voor alle vier de afdelingen. We zorgen er voor dat de organisatie eronder relatief plat is. Je moet specialist zijn, maar ook generalist’, vertelt Reugebrink. De relatie tussen het managementteam en de medewerkers is tamelijk informeel en laagdrempelig, maar als het moet kan het ook heel formeel zijn. ‘Als iemand het aankan, en het prettig vindt, dan moet je hem veel vrijheid geven. Maar als mensen behoefte hebben aan meer structuur, dan geven we die ook.’

Van invloed op de manier van leidinggeven is ook het feit dat het werk van een accountant de laatste jaren nogal veranderd is. Dat maakt dat het werk van de medewerkers anders is geworden – meer adviserend – en dat het managementteam daar bij het stimuleren en begeleiden van de medewerkers rekening mee moet houden.

‘De rol van de accountant is steeds meer die van adviseur geworden. Al kan ik over mezelf zeggen dat ik advieswerk altijd al heel belangrijk heb gevonden. De klant heeft altijd al behoefte aan advies gehad, dat is eigenlijk steeds zo geweest. Maar tegenwoordig kunnen klanten natuurlijk zelf ook al gegevens invoeren in computerprogramma’s, werk dat vroeger door accountants of boekhouders werd gedaan. Deze administratieve taak is minder geworden. Maar er is nog een zeer belangrijke rol weggelegd in het geven van adviezen.’

‘Cruciaal in onze bedrijfsfilosofie is dat de klant het gevoel moet hebben dat je als accountant toegevoegde waarde hebt, en dat je voor ze door het vuur gaat. En dat is een boodschap die we uiteraard meegeven aan onze medewerkers. Dat je belangrijk wilt zijn voor de klant is uiteindelijk ook in je eigen belang. Je kunt beter goed doen voor je klant, dan lopen ze ook niet bij je weg. Dan hoef je ook niet op zoek te gaan naar nieuwe klanten. En wat voor onze klanten geldt, geldt ook voor je medewerkers. Als je tevreden bent, dan is het belangrijk dat je ze dat ook laat merken. Wat je geeft, dat krijg je ook weer terug!’

Toekomst
‘Wat de toekomst van de accountancy betreft: daarover kun je in elk geval zeggen dat de automatisering verder zal gaan. Dat betekent, denk ik, dat er in de toekomst in het middenkader wat functies zullen vervallen, in de totale breedte. Daarnaast verwacht ik dat het aanbod van mensen die zich bedrijfsadviseur noemen ook groter zal worden. Maar ik zie deze ontwikkelingen allemaal niet als een bedreiging voor ons bedrijf. Want wat ons bedrijf ook bijzonder maakt, is niet alleen dat we relatief klein, flexibel en persoonlijk zijn, maar ook dat we groot genoeg zijn om diverse specialisten in huis te hebben. Bij ons kun je terecht voor een accountant, maar ook voor een fiscalist, die onderling uiteraard ook zeer korte lijnen hebben. Wij hebben als bedrijf, vind ik, een mooie schaalgrootte, niet te groot, en ook niet te klein.’

Bij MTN doet het managementteam er alles aan om te zorgen voor enthousiaste en gedreven medewerkers. ‘Dat leidt ertoe dat mensen met plezier naar hun werk gaan, en ook niet voortdurend op de klok kijken of ze al naar huis kunnen. Integendeel, vaak werken ze nog even door om een klus af te maken. Maar wij als managementteam zijn daar niet per definitie gelukkig mee. Ik hoor wel eens verhalen van mensen die zo gedreven en gepassioneerd zijn, dat ze wel 55 uur per week maken. Maar daar zijn wij helemaal niet blij mee, ik vind dat echt onzin. Als je zo werkt, meer dan vijftig uur, denk ik dat de laatste tien uur niet echt productief zijn. Dan kunnen wij maar beter een nieuwe medewerker aannemen. Wij streven ernaar dat mensen veertig uur per week geconcentreerd werken, maar daarna moet het ook wel een beetje afgelopen zijn.’

MTN bestaat nu 25 jaar, en staat de laatste veertien jaar, vanaf 2000, onder leiding van Chiel Reugebrink. Wat vindt hij persoonlijk het aantrekkelijke van het zelfstandig ondernemerschap?

‘Het mooiste is, vind ik, dat je zelf altijd verantwoordelijk bent. Zowel voor de goede, als voor de slechte beslissingen; uiteindelijk ben jij er verantwoordelijk voor. Soms is het lastig, bijvoorbeeld door regelmatig veranderende wetgeving, waarbij veel zaken op werkgevers worden afgewenteld. En natuurlijk ook door de economische situatie.’

‘Maar dat zijn zaken, die horen er nu eenmaal bij. Ze wegen echt niet op tegen het plezier en tegen het feit dat je als zelfstandige je eigen koers kunt uitzetten en die kunt volgen. Daardoor haal ik ontzettend veel voldoening uit mijn werk. En daar komt bij dat je ook creatief moet zijn om in voortdurend wisselende omstandigheden je klanten optimaal van dienst te kunnen zijn. Dat alles zorgt voor een geweldige uitdaging, en zolang we ons ontwikkelen zoals we de afgelopen jaren hebben gedaan, heb ik er vertrouwen in dat we de komende tijd opnieuw mooie jaren tegemoet zullen gaan met MTN.’

Tekst: Hans de Preter
Fotografie: Jan Buwalda

 

 

Tags (categorieën en branches)Chiel ReugebrinkMTN Accountants en Adviseurs

Geef een reactie