‘Ik pak de professionals bij hun kraag en til ze even op’

Wie in de mediawereld een tijdje rondloopt, heeft ongetwijfeld wel eens van Aize Bouma gehoord. Ooit begonnen als journalist is deze duizendpoot uitgegroeid tot een landelijk bekend communicatiestrateeg en spreker. En de zaken gaan behoorlijk goed voor Bouma. ‘Door de crisis en herstructureringen is er steeds meer behoefte aan communicatie-expertise’, zegt hij.

Je hebt nu je eigen bureau Aize Bouma Communicatie Consulting. Hoe ben je daarmee begonnen?
‘Ik was jarenlang journalist voor diverse landelijke omroepen bij programma’s als NCRV’s Hier & Nu, TROS Aktua, VPRO Het Gebouw en Met het Oog op Morgen. Ik ben ook nog een aantal jaren adjunct-directeur/hoofdredacteur van RTV Noord geweest. Op een gegeven moment werd ik gevraagd om bijeenkomsten te leiden. Je weet wel hoe het gaat. Je begint met één à twee bijeenkomsten maar dat werden er al gauw zoveel dat ik besloten heb om daar wat mee te doen. Ik heb laatst uitgerekend dat ik sindsdien ongeveer zevenhonderd bijeenkomsten heb geleid. Zo is het bureau ontstaan en heb ik vanuit de journalistiek de stap naar het bedrijfsleven gemaakt. Niet veel later kwamen daar nog advisering en mediatrainingen bij. Dat zijn nu de drie pijlers van het bedrijf.’

Wat doe je precies? En voor welke opdrachtgevers?
‘Ik geef strategische communicatie-adviezen, mediatrainingen en ik leid dus bijeenkomsten. Wat betreft communicatieadvies doe ik de echt complexe vraagstukken waarvoor men iemand wil hebben met specifieke expertise. Ik word als buitenstaander ingehuurd en vreemde ogen dwingen om anders naar de zaken te kijken. Daarnaast ben ik adviseur voor communicatieafdelingen. Veel opdrachtgevers vinden het fijn dat er iemand bij is die een beetje ondersteunt. Directies van middelgrote en grote organisaties willen graag een sparringpartner. Wat betreft de trainingen leer ik mensen om scherp te zijn en na te denken over hun kernboodschap. Dat klinkt simpel, maar het gaat nog heel vaak fout. Het is eigenlijk een soort basiscursus over hoe je een boodschap formuleert en deze vervolgens effectief laat aansluiten bij je doelgroep. Ik werk voor zowel het bedrijfsleven als de overheid en de semi-overheid.’

Wat is het verschil tussen deze sectoren?
‘Qua professionaliteit komen deze sectoren steeds dichter bij elkaar. Vroeger had je echt een verschil tussen bedrijfsleven en overheid. De semi-overheid is bezig een professionaliseringsslag te maken. Maar ook de overheid wordt steeds professioneler gerund. Als ik bijvoorbeeld naar provincies kijkt, dan zit daar qua personeel echt kwaliteit. Het komt ook doordat onze samenleving verandert. Er wordt bezuinigd en geherstructureerd en daar is veel expertise bij nodig. Daardoor komt er veel mijn kant op.’

Je hebt aan beide kanten van het spectrum gewerkt. Wat is het verschil in werkwijze?
‘O, die is heel groot. Dat moet ook, want er moet een gezonde afstand tussen de twee zijn. Het zijn twee aparte werelden die heel verschillend werken. Maar het is nu wel zo dat de journalistiek het moeilijk heeft door de digitalisering en ingrijpende bezuinigingen. Volgens mij gaat dat de komende jaren nog een stapje verder. Het blijft niet alleen bij de journalistiek. De hele samenleving verandert, we krijgen een heel nieuwe economische orde. We gaan steeds meer via internet doen en dat blijft heus niet beperkt tot de media. Kijk maar naar de reisbranche, de kleine winkeliers, de banken, de leegstaande kantoorgebouwen enzovoort.’

Hoe ontwikkel je een strategie?
‘Ik ga eerst kijken waar het echt om gaat. Dat is namelijk zelfs bij de opdrachtgever vaak niet helemaal duidelijk. Wat is het doel? Wat is de doelgroep? Wat zijn de kansen en de risico’s? Zo bepalen we de aanpak, de strategie. Dan pas ga ik kijken naar de middelen. Hoe gaan we het bereiken? Communicatie an sich is een middel en niet het doel. We staan ten dienste van de doelstelling om een boodschap over te brengen. Mijn filosofie is: wees open, helder en consistent. Met open bedoel ik: wees transparant, eerlijk. Helder betekent dat het begrepen moet worden. En met consistentie bedoel ik dat je niet moet gaan draaien. Wees consistent in de lijn die je volgt, zelfs als er druk op komt te staan.’

Welk probleem kom je het vaakst tegen?
‘Wat heel vaak voorkomt is dat men te dicht op de materie zit en dat de objectiviteit dan weg is, hoe professioneel men ook is. Als ik langskom, pak ik ze even bij de kraag en til ik ze op zodat ze van boven naar de materie kunnen kijken. Het is iets van alle niveaus dat men moeilijk afstand kan nemen waardoor men niet meer creatief na kan denken. Ik ben het vreemde paar ogen dat hen dan dwingt om anders te kijken. Dat betekent trouwens ook dat je vaak een heel intensieve samenwerking aangaat. Dat is geweldig. Dan heb je direct een commitment met de materie en de mensen.’

Tekst: Tom Tieman
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie