MTH Accountants & Adviseurs wil groeien in het Noorden

Noord-Nederland heeft er een nieuw, actief accountantskantoor bij waar ondernemers in Fryslân, Groningen of Drenthe de komende jaren vast nog meer van zullen gaan horen. Het gaat om het van oorsprong uit Emmeloord afkomstige MTH Accountants & Adviseurs. Een naam die bij velen in het Noorden nog geen bekende klank heeft, maar in midden- en oost Nederland ligt dat wat anders. Het bedrijf ging 65 jaar geleden van start in Emmeloord en heeft nu zestien vestigingen, veelal in Midden-Nederland, tot en met Assen aan toe.

Maar sinds begin november heeft MTH Accountants ook een vestiging in Heerenveen, en de directie kijkt al heel voorzichtig in de richting van Groningen. Want MTH slaagt er in om zelfs in deze tijden van recessie en concurrentie van internet, door te blijven groeien. Het bedrijf is inmiddels het vijftiende concern in omvang van Nederland en telt in totaal 460 medewerkers die zich bezighouden met de meest uiteenlopende zaken op het gebied van accountancy en fiscale dienstverlening.

Wie wil weten hoe een accountantskantoor er in slaagt om te blijven groeien, en welke toverformule men daarvoor heeft ontwikkeld, had vrijdag 1 november even in Heerenveen moeten zijn. In het Abe Lenstra stadion om precies te zijn, want daar organiseerde het bedrijf themabijeenkomsten gewijd aan verschillende actuele onderwerpen. Na een inleiding door mr. Frits Spijkers, bestuursvoorzitter van MTH, konden relaties in het legendarische stadion deelnemen aan uiteenlopende parallelsessies.

mth-011113-04

‘Dat wij groeien heeft denk ik meerdere oorzaken. Op de eerste plaats is het zo dat wij een breed scala aan diensten te bieden hebben, met bijna alle specialismen. Daarnaast zijn wij ook altijd zeer betrokken bij de regio waar we zelf actief zijn’, licht Martin van As, directeur bedrijfsvoering van MTH, een tipje van de sluier op. Daar komt volgens hem bij dat MTH betaalbaar is. ‘Al zijn we ook weer geen goedkoop bedrijf’, voegt hij er glimlachend aan toe.

Volgens Sanne Cramer, hoofd communicatie van MTH, heeft het bedrijf de vestiging geopend in Heerenveen omdat het al veel klanten had in zuidwest-Friesland. ‘We zijn al enige tijd sponsor van Heerenveen. Dat helpt enorm om je netwerk in deze regio te vergroten, maar helpt ook uitstekend als het gaat om klantenbinding. Eigenlijk waren we dus al zeer actief in deze regio, en daar is nu het nieuwe kantoor bij gekomen.’

mth-011113-12

Het kantoor in Heerenveen krijgt vooral een adviesfunctie; veel uitvoerende, administratieve werkzaamheden gebeuren in Steenwijk. ‘Het voordeel daarvan is dat onze accountants in Heerenveen zich volledig kunnen richten op advieswerk. In deze tijd dat administratief werk steeds meer geautomatiseerd wordt, denken wij dat de rol van accountants in de toekomst steeds meer die van adviseur zal zijn’, vertelt Ton Rakké. Hij is directeur van de vestiging in Steenwijk en omgeving en is al drie jaar actief bij de activiteiten in Friesland.

Ook hem vragen we hoe MTH er in slaagt om gestaag te blijven groeien in deze lastige tijden. ‘Ik denk dat het ook heel sterk te maken heeft met het feit dat wij het behoud van het 1 op 1 contact hoog in het vaandel houden. Tegelijkertijd hebben we alle specialismen in huis. Dat spreekt enorm aan’, heeft Rakké gemerkt. Dat bewijst alleen al het feit dat er deze middag zo’n tachtig relaties naar het stadion zijn gekomen.

mth-011113-22

Het einde aan de groei is volgens MTH nog lang niet in zicht: er ligt veel terrein braak in het Noorden. ‘Dat komt ook omdat veel grotere accountantskantoren zich terug trekken naar de Randstad, en de kleinere, bestaande accountants niet alle specialismen in huis hebben’, aldus Van As.

Misschien laat de bedrijfsfilosofie van MTH zich nog het beste samenvatten in de enigszins aangepaste reclameslogan: ‘Groot geworden door klein en regionaal te blijven.’

Tekst: Hans de Preter
Fotografie: Erik Vos

 

Tags (categorieën en branches)MTH Accountants & Adviseurs

Geef een reactie