Bier & Bitterballen

‘Deze mag wel vaker op de agenda’, was de conclusie na de eerste editie van de netwerkborrel ‘Bier & Bitterballen’. Juist het toegankelijke karakter zorgde ervoor dat bijna alle aanwezige noordelijke ondernemers – en de opkomst was zeer behoorlijk – het op 28 november in ‘t Zwarte Schaap naar hun zin hadden. ‘Het is een beetje ‘down to earth’ en volgens mij is daar in deze tijd wel behoefte aan’, zegt initiatiefnemer Bert Westerhof. ‘Ik heb absoluut het idee dat deze formule aanslaat.’

Westerhof organiseerde de borrel samen met Heineken en uitgeverij New Publishers. De noordelijke ondernemers lieten zich de frisse pilsjes en de uitstekende bitterballen goed smaken, zag ook de eigenaar van ’t Zwarte Schaap. ‘Het is eens wat anders dan een Haring- of Wildparty’, zegt hij. ‘Dit is wat meer laagdrempelig en dat is ook wel eens leuk.’

En juist dat laagdrempelige was – naast de volgens hem overheerlijke bitterballen – voor John Roggen van Heinz-Roggen Interieur een goede reden om naar de borrel te komen. ‘Je hoeft eens een keer niet voor je kledingkast te staan om te bedenken wat je aan moet. Ik ben hier gewoon vanuit mijn werk naartoe gegaan’, zegt hij. De interieurontwerper is geen vaste bezoeker van allerlei borrels. ‘Af en toe bezoek ik een borrel of netwerkevenement. Het gaat mij ook vooral om het plezier en de ontspanning. Hoewel het zakelijk ook nuttig kan zijn. Soms vergeten mensen je een beetje en dan is het goed als je elkaar weer even de hand schudt. Dit is in ieder geval een gezellige borrel. Als het aan mij ligt, mag ‘ie ook wel vaker op de agenda.’

Bier&Bitterballen-EntrepreneurBorrel3

Sybren van der Goot, directeur van BMW-dealer De Beier in Heerenveen, was samen met Eddie de Leeuw van Vamos Vastgoed naar Bier & Bitterballen gekomen. Van der Goot heeft een drukke tijd achter de rug, want onlangs opende hij zijn nieuwe autobedrijf. ‘Ik vind het een leuk concept’, zegt hij. ‘Ik ontmoet hier veel nieuwe mensen en de sfeer is goed. Dat het allemaal wat laagdrempelig is, is goed. Bepaalde tijden hebben bepaalde methoden.’ Zelf heeft hij overigens niets te klagen. ‘BMW doet het ook in slechte tijden goed. Ik heb echt geen klagen.’

‘Ik heb dit liever dan Wijn & Kaviaar’, zegt Mark-Pieter Bakker van Alfred Bakker Makelaars. ‘Geef mij maar een pilsje.’ Het gaat overigens goed met zijn kantoor. ‘Veel makelaars zijn kleiner geworden, maar wij zijn gegroeid. De belangrijkste reden daarvoor is dat wij meer doen dan alleen ‘normale makelaarsdiensten.’

Bier&Bitterballen-EntrepreneurBorrel5

Mark Popken van Arrix Automatisering bespeurt in zijn markt veel positieve geluiden. ‘Het is in de automatisering belangrijk dat je de klant centraal stelt’, vindt hij. Over de borrel is Popken enthousiast. ‘Goed concept! Ik kom hier veel mensen tegen. Het is goed om met ze te spreken. Af en toe kun je iets voor elkaar betekenen.’

Meindert de Wit van Schoonmaakbedrijf De Wit had het ook naar zijn zin. ‘Deze nieuwe borrel is een goed initiatief. Ik zie het vooral als ontspanning. Ik mag graag even een pilsje drinken met leuke mensen. Dat kan hier zeker. Ik zou een volgende keer weer komen’, verzekert hij.

Bier&Bitterballen-EntrepreneurBorrel2

‘Ik kan hier even ontladen’, zegt Ruth Pruim van Yspeert VWL. Ze kwam net terug van een managementsessie en kon wel een borrel gebruiken. ‘De sfeer is hier heel ontspannen en dan ontstaat een hoop’, zegt ze. ‘Je legt altijd wel weer een nieuw lijntje.’ Volgens haar collega Rens Barendregt komt Bier & Bitterballen precies op het goede moment en past het ‘down to earth-karakter’ wel bij deze tijd. ‘Ik vind het in ieder geval goed om aanwezig te zijn. Het is belangrijk om je relaties ook bij dit soort borrels te zien. Maar gezelligheid staat voor mij voorop.’

De borrel is nog niet eens ten einde, maar Bert Westerhof spreekt nu al van een succes. ‘We gaan dit absoluut vaker doen’, belooft hij.

Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie