Megaorder Fokker Hoogeveen

Fokker Aerostructures gaat alle bewegende staartonderdelen bouwen voor de nieuwe Falcon 5X-zakenjet van de Franse vliegtuigfabrikant Dassault. Deze megaorder biedt de komende jaren werk aan honderd man bij de Fokker-fabrieken in Hoogeveen en Papendrecht.

Dat werd gisteren bekend bij de presentatie van Dassaults nieuwe superzakenjet tijdens het NBAA-jaarcongres in Las Vegas, ’s werelds grootste evenement voor de privéluchtvaart.

De order is de tweede grote opsteker voor Fokker binnen een maand. In oktober betekende de definitieve keus van de Nederlandse regering voor de Joint Strike Fighter als opvolger van het F16-gevechtsvliegtuig ook al een forse versterking van de werkgelegenheid in Hoogeveen en Papendrecht.

Met de nieuwe Falcon 5X zet Dassault naar eigen zeggen een nieuwe standaard in de privéluchtvaart. Met een vluchtbereik van bijna 10.000 kilometer is de straaljet, met een capaciteit van zestien passagiers, geschikt voor intercontinentale vluchten van bijvoorbeeld Londen naar Los Angeles of Parijs naar Peking.

Fokker was al sinds 2011 betrokken bij de ontwikkeling van de 5X. Het Nederlandse concern levert de richting- en hoogteroeren voor de staart van het toestel. Net als bij de JSF wordt de lichtgewicht composietkunststof daarvoor gemaakt in Hoogeveen en verder tot onderdelen verwerkt in Papendrecht.

De Hoogeveense fabriek, tevens Fokkers kenniscentrum op het gebied van composiettechnologie, groeit de komende jaren door naar duizend werknemers. Dat loopt nog veel verder op als Nederland er in slaagt ook het Europese onderhoudscentrum voor de JSF binnen te halen.

Ook de Falcon 5X, die begin 2017 op de markt moet komen voor een nieuwprijs van circa 45 miljoen dollar, kan tot tientallen jaren werk opleveren voor Fokker. Dassault heeft dan ook hoge verwachtingen. Van de voorganger 7X zijn sinds 2005 al bijna 150 gebouwd.

Bron: Dagblad van het Noorden
Foto: Flickr/Andrei Dimofte

Geef een reactie