‘Ik wil gasten graag het vertrouwde familiegevoel geven’

Wie vanuit Groningen richting Duitsland rijdt, of andersom, kan het niet ontgaan: een ruim, fraai en enigszins in klassieke stijl vormgegeven hotel van het Van der Valk-concern in Zuidbroek. Het is een van de grotere hotels in de provincie Groningen. Wie er langs rijdt vraagt zich misschien af of dit wel uit kan: zo’n royaal hotel in een van de relatief rustiger regio’s van Nederland. Maar dat hebben ze bij het Van der Valk-concern anders ingeschat: daar hebben ze duidelijk wel kansen gezien.

En terecht, want het Van der Valk Hotel Groningen – Zuidbroek – zoals het officieel heet – is inmiddels een gevestigd begrip in de provincie Groningen. Het bedrijf telt meer dan negentig medewerkers en de ruim 120 hotelkamers hebben een hoge bezettingsgraad. Vermoedelijk wordt het er in toekomst nog drukker, omdat de N33 – de verbinding Assen – Zuidbroek – wordt verdubbeld.

Het bedrijf heeft zeven zalen en ook nog een grote zaal voor bijvoorbeeld brunches, vergaderingen en partijen. Annex is er de Eurohal, een accommodatie voor sport en sportevenementen, met plaats voor zevenduizend mensen. Bekende, gevestigde evenementen die vanuit de Eurohal georganiseerd worden zijn het Internationaal Indoor Concours Hippique Groningen, Indoor Supercross of de zwarte markt op zondag. Veel te doen dus vaak, in of nabij Van der Valk Hotel Groningen Zuidbroek.

Goedlopend bedrijf
Hendrik Waanders (42) is er de general manager. Hij is de kapitein op het schip en moet ervoor zorgen dat alles op zijn pootjes terecht komt. Dat lijkt deze zonnige middag in juni – wanneer wij hem spreken – geen enkel probleem want het is een rustige voorjaarsmiddag. Maar regelmatig is het buitengewoon druk, bijvoorbeeld bij zeer uiteenlopende evenementen  als het Concours Hippique of een Moederdagbrunch met vierhonderd gasten. Maar ook dergelijke grootschalige activiteiten kan men in Zuidbroek uitstekend aan.

‘Wij hebben hier een team dat zeer goed op elkaar is ingespeeld. Dat scheelt een hoop stress. Iedereen weet precies wat hij moet doen. Aan mij als general manager is het dan de taak om te zorgen dat het allemaal precies loopt zoals is afgesproken’, vertelt Waanders.

Hij werkt sinds een jaar in deze functie, maar had voordien al zijn sporen verdiend in de Noordelijke horeca. Voordien werkte hij bij het bekende familiebedrijf Waanders in Staphorst. En daarvoor studeerde hij bedrijfskunde aan de Hogere Hotelschool in Den Haag. ‘In mijn vorige functie was ik verantwoordelijk voor dertig medewerkers. Nu zijn dat er ruim negentig. Dat maakt natuurlijk wel een verschil. Ik was in mijn vorige functie gewend om alles naar me toe te trekken. Maar dat heb ik los moeten laten…’, vertelt hij.

Dat loslaten was overigens geen probleem, want Van der Valk is uiteraard een zeer professioneel en goed geolied horecabedrijf, en veel verantwoordelijkheden liggen bij de chefs. Het bedrijf heeft een relatief platte organisatie, maar over de hiërarchie bestaat geen onduidelijkheid: een chef is ook echt de chef. Bij alle Van der Valk organisaties zijn vergelijkbare organisatiestructuren: de lijnen zijn overal helder, en bovendien is er een duidelijk handboek met gedrags- en bedrijfsregels. Maar heeft een general manager dan nog wel ruimte voor persoonlijke invloed of eigen initiatief?

‘Ja, zeker wel! Elke general manager houdt natuurlijk zijn eigen persoonlijkheid. Wat mijn eigen kenmerken betreft zou ik willen zeggen dat ik een enorme waarde hecht aan gastheerschap. Ik ben een mensen-mens. Dat probeer ik ook uit te stralen. En ik geloof dat de medewerkers dat ook wel in mij terugzien, want ik zie het in elk geval wel weer terug in het team. Het is gastvrij en onze gasten krijgen een warm onthaal. Dat krijg ik althans daarop ook weer te horen van gasten. Ik hoor zelfs wel van gasten die hier wat langer blijven, dat ze een beetje een familiegevoel krijgen, dat onze gastvrijheid voor hen voelt als een warme douche.’

Goed luisteren
Hendrik Waanders heeft zich voorgenomen dat hij open wil staan voor ideeën van de medewerkers. ‘Mijn deur staat altijd open: Ik probeer echt te luisteren naar onze mensen. Iedereen mag hier zijn zegje doen, over de kaart, over alle andere onderwerpen. Als zij verbeterpunten aandragen, dan is dat alleen maar goed voor het bedrijf’, zegt Waanders.

‘Ook binnen het concern krijg ik als general manager gelukkig ruimte voor eigen inbreng en eigen ideeën. Natuurlijk: je werkt voor een groot, professioneel concern, redelijk centraal geleid. Maar ook daar vinden ze het alleen maar goed als hotels in de regio interessante tips hebben. En dat maakt het werken voor mij toch ook extra leuk.’

Merkt hij in Zuidbroek ook iets van de economische crisis? ‘Nou: dat valt gelukkig reuze mee! Bij sommige bedrijven in het Noorden is de situatie wel degelijk dramatisch. Maar wij hebben gelukkig niet te klagen. En ook de Van der Valk-groep als geheel doet het goed. Zeker in deze tijd blijkt de oude formule goed aan te slaan: waar voor je geld leveren. Bij ons is altijd sprake geweest van een goede prijs-kwaliteit verhouding. Vergeet niet: wij zijn in Nederland wel het concern geweest dat veel mensen die dat vroeger nooit deden in contact hebben gebracht met het buiten de deur eten.’

Die oude formule werkt nog steeds uitstekend. Weliswaar is er al lang niet meer de ‘appelmoes met de kers’, maar nog steeds weet een breed publiek de weg naar Van der Valk te vinden. ‘Bij ons waren met Moederdag weer vierhonderd mensen die meededen aan de brunch. Dus zo slecht gaat het nog niet, kennelijk. Ik vind het ook wel Nederlands dat wij elkaar soms wat de put in praten.’

Leven in de brouwerij
Voor de komende jaren denkt Hendrik Waanders prima verder te kunnen op de ingeslagen weg: een degelijk product leveren en mensen een warm, comfortabel en royaal onthaal aanbieden. En af en toe zelf arrangementen ontwikkelen. Zo blijkt Van der Valk in Zuidbroek de grootste verkoper van bootkaartjes naar het Duitse Waddeneiland Borkum te zijn. Genoeg te doen dus in of bij Zuidbroek, en mocht het eens wat rustiger worden, dan zorgt het bedrijf zelf wel voor activiteiten die het benodigde leven in de brouwerij brengen.

Wat die reuring betreft zit er trouwens nog wat nieuws aan te komen. Want kortgeleden meldde het Dagblad van het Noorden dat de tweede gespecialiseerde kliniek voor borstkanker in Nederland in de provincie Groningen komt. ‘Bouwconcern Strukton slaat eind dit jaar de eerste paal voor het Saksen Medisch Centrum naast hotel Van der Valk aan de snelweg A7 bij Zuidbroek. Behalve borstkanker- worden er straks ook heup-, knie- en oogoperaties gedaan. Strukton investeert 22 miljoen euro in de nieuwe kliniek. Er komen zo’n honderd mensen te werken onder wie een nog onbekend aantal artsen in loondienst.’

Tekst: Hans de Preter
Fotografie: Jan Buwalda

Geef een reactie