De menselijke kant van het zakendoen

Je hoort ze vaak: clichés als ‘als zakenman of -vrouw moet je hard kunnen zijn’. Natuurlijk red je het niet als je te vaak over je heen laat lopen, maar dat betekent niet dat je zelf altijd maar je gevoelens aan de kant moet schuiven. Vaak bereik je veel meer als je met klanten of opdrachtgevers meedenkt en betrokkenheid toont, zo weet ook Benno Rijpkema. Hij beschreef onlangs het belang van die menselijke kant in het zakendoen in alweer zijn derde boek in de MENS-serie: Met Energie Naar Succes. Voor deze titel vroeg hij honderd succesvolle ondernemers hoe zij dat toch voor elkaar hadden gekregen. Het resultaat is te lezen in ‘Succesvol Ondernemen: 100 lessen van 100 succesvolle ondernemers’.

In 2009 begon Benno Rijpkema, na zo’n tien jaar voor een groot adviesbureau gewerkt te hebben, voor zichzelf. ‘Het leek mij toen een goed idee om mijn netwerk wat te updaten en ik besloot daarom een onderzoek te beginnen onder honderd succesvolle ondernemers’, zo vertelt de coach, trainer en adviseur van de Rijpkema Adviesgroep uit Heerenveen. ‘Omdat ikzelf ook net een eigen onderneming was gestart had ik natuurlijk erg veel aan die gesprekken. Niet alleen door adviezen op te volgen, maar ook omdat de gesprekken een hoop deuren voor mij en mijn adviesgroep openden.’

Rijpkema verzamelde in de afgelopen jaren zoveel inspirerende en bijzondere verhalen, dat hij er, samen met zijn eigen overtuigingen, de MENS-filosofie op baseerde. ‘Je zult het bijna niet geloven, maar die afkorting is niet eens expres bedacht’, zo lacht de Friese ondernemer. ‘Ik was over de titel van het eerste boek aan het nadenken, samen met mijn oudste dochter Marleen. Zij vroeg mij na het lezen van het manuscript waar het boek nu precies over ging? Ik legde haar uit dat je met positieve energie succes bereikt. Hoe meer je uitstraalt, hoe sneller je dromen gerealiseerd worden. Iedereen wil je meehelpen om je droom te realiseren, omdat je door die energie zo’n plezierig mens bent. Waarop haar antwoord was ‘Met Energie Naar Succes, dus?’ Dat de afkorting daarvan MENS is, past natuurlijk perfect bij waar de filosofie voor staat.’

Positief denken
Een belangrijke boodschap die Rijpkema naar eigen zeggen niet vaak genoeg kan herhalen, is die van positivisme. ‘Dat bleek ook wel uit alle gesprekken die ik voerde. Het klinkt zo simpel, maar of je het glas halfvol of halfleeg ziet heeft gigantisch veel invloed op je succes. Iemand die het glas eerder als half leeg bestempelt werkt sneller vanuit wantrouwen en bouwt dus veel moeilijker een band op met klanten en opdrachtgevers. Uiteindelijk draait het allemaal om het vertrouwen dat je krijgt en dat je uitstraalt.’

Nu zijn er natuurlijk mensen die geen geboren optimist zijn. ‘Maar ook zij kunnen een positief denkpatroon aanleren’, zo meent Rijpkema. ‘Het leuke van het mens zijn is immers dat we zelf kunnen bepalen wat we denken; dat is wat ons onderscheidt van de rest van de dierenwereld.’ Een voorbeeld dat bij de ondernemers- en arbeidscoach op komt is het welbekende stopwoordje van veel mensen ‘ja, maar…’. ‘Ik daag mensen wel eens uit om in plaats van ‘ja, maar…’ een tijdje ‘ja, en…’ te gebruiken. Op die manier dwing je jezelf mee te denken met je gesprekspartner en daar komen vaak erg positieve dingen uit.’

Inmiddels komt Rijpkema bij veel bedrijven om te vertellen over zijn visie op zakendoen en werk. ‘Mensen zijn vaak voorgeprogrammeerd met allerlei overtuigingen. Als je bent gaan geloven dat je iets niet kunt, dan zul je er ook geen energie insteken, zelfs als je het nog nooit geprobeerd hebt.’ Het komt er volgens Rijpkema dus vooral op neer dat mensen overtuigd moeten zijn van hun eigen mogelijkheden. ‘Veel te veel mensen kunnen meer dan ze denken en dus doen. Ik probeer mensen te laten ontdekken wat hun kwaliteiten zijn, ook als ze die niet vermoeden. Als je je realiseert dat je ergens goed in bent, dan ben je in je kracht.’

In tijden van crisis is het voor velen best moeilijk om aldoor maar een positieve instelling te bewaren, maar volgens Rijpkema is het wel essentieel als je, ook in moeilijke tijden, succesvol wilt blijven. ‘Lef is daarbij belangrijk en dat ontbreekt vaak juist als het niet zo goed gaat. Mensen gaan meer op zekerheid spelen, terwijl je juist in tijden van crisis met lef veel verder komt. Ik zeg dan ook weleens dat het meervoud van lef “leven” is. Taaltechnisch mag daar misschien niets van kloppen, maar het dekt de lading van mijn boodschap wel goed’, lacht hij.

Andere initiatieven
Rijpkema brengt zijn boodschap niet alleen in zijn coaching- en adviseurswerk in de praktijk. Zo werkt hij ook nog voor Rilato, dat letterlijk ‘verbinding’ betekent in de universele taal Esperanto. Rilato doet dan ook precies waar de naam voor staat: het verbindt bedrijven aan bijvoorbeeld interim-managers of professionals die als klankbord kunnen dienen voor een organisatie.

En dan is er nog ‘Het Succes Collectief’, een recent initiatief waarover Rijpkema erg enthousiast is. ‘Dat moet een soort beweging worden die juist in deze tijden een kentering in het denken van veel mensen teweeg brengt; een soort coöperatie waarvan alle leden de gedachte van positiviteit onderschrijven.’ De slogan van Het Succes Collectief luidt dan ook: ‘Ben je succesvol omdat jij je omgeving inspireert of inspireer jij je omgeving omdat je succesvol bent?’

Het succes uit die slogan slaat volgens Rijpkema op meer dan alleen geldelijk gewin. ‘Het kan ook om hele kleine dingen gaan’, zo legt Rijpkema uit. ‘Ik las laatst bijvoorbeeld een verhaal over een zwembad dat voortaan ’s ochtends niet langer open zou zijn om personeelskosten te besparen. Het zwembad had veel vaste klanten die al jarenlang ’s ochtends hun baantjes trokken. Om dat ook in de toekomst toch mogelijk te maken, besloot één van de badjuffrouwen dan maar zonder daarvoor betaald te worden ’s ochtends te blijven werken.’

Het verhaal toont volgens Rijpkema aan dat mensen ook voor ietsje minder heel veel kunnen. ‘En als iedereen daarin gaat geloven, weet ik zeker dat we de overdosis aan wantrouwen die er tegenwoordig heerst kunnen doorbreken en zo de economie er met z’n allen weer bovenop helpen.’

Tekst: Jelte Stol

 

Geef een reactie