Strateeg Marco de Jong wil vooral met mensen werken

Vraag een willekeurig persoon in en buiten Groningen, in welke sector de provincie zich het sterkst profileert. Grote kans dat een flink deel van de ondervraagden meteen met ‘energie’ op de proppen komt. Maar we mogen zeker niet vergeten dat Groningen het op internetgebied ook ontzettend goed doet. ‘We zijn de op één na sterkste internetregio van Nederland’, zegt Marco de Jong als directeur van het Groningse bolwerk theFactor.e, één van ’s lands beste fullservice internetbureaus. 

Premier Mark Rutte luisterde onlangs nog aandachtig naar Marco de Jong, die hem haarfijn uitlegde welke kansen er in Groningen voor ICT liggen – de internetsector in het bijzonder – en hoe het kabinet van Rutte de voorsprong die Nederland in Europa heeft ook kan vergroten. ‘Ik heb Mark, zo mochten we hem noemen, gezegd dat het kabinet meer moet investeren in digitale applicaties’, zegt Marco de Jong. ‘Bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. E-Health is ontzettend effectief. Zeker omdat er minder geld is voor personeel en de output hetzelfde moet blijven.  De digitale infrastructuur zie ik echt als het zenuwstelsel van onze huidige economie.’

Marco de Jong is een strateeg. Iemand die zijn blik altijd op de toekomst gericht houdt en een persoon die met mensen wil werken. ‘Het gaat in onze bedrijfstak ook om mensen’, zegt hij. ‘Een merk, waarvoor wij een website of app maken, moet communiceren met mensen. Het is onze taak om een juiste vertaling te maken van de boodschap.’

En juist dat contact met mensen miste De Jong bij Essent Kabelcom – het huidige Ziggo – zijn vorige werkgever. Hij werkte daar vijf jaar als directeur Marketing en Sales, hoog in de organisatie. ‘Ik voelde me er vervreemd van mensen en de werkelijkheid. Ik wilde juist weer ondernemen en niet tachtig uur per week politiek correcte dingen doen. Dan kijk je aan het einde van de week terug en dan denk je: waar was het nou eigenlijk goed voor?’ De Jong bedankte zijn werkgever, leverde de helft van zijn salaris in en ging bij theFactor.e aan de slag. ‘Ik heb er nooit spijt van gehad’, zegt hij.

Fullcycle internetbureau
theFactor.e is, zoals hij het zelf zegt, een fullcycle internetbureau. Opdrachtgevers die zichzelf op internet willen presenteren, kunnen bij het bedrijf terecht voor het hele spectrum van strategie, ontwerp, realisatie en exploitatie. ‘We willen in een vroeg stadium bij de opdrachtgever om tafel zitten, zodat we over de doelstellingen mee kunnen praten en meer de regie en verantwoordelijkheid kunnen nemen.’

Tachtig man werken er voornamelijk in Groningen en een klein team heeft in Hilversum haar thuisbasis. theFactor.e heeft een flinke schare aan hoogwaardige klanten uit de Randstad en het Noorden. ‘We zijn echt een Gronings bolwerk en dat willen we blijven. Er heerst hier een goed microklimaat voor onze markt. Groningen heeft voldoende vertier voor onze developers en designers, ook al komen die soms uit de Randstad. Verder profiteren we van de beeldvorming rond Groningers. We worden in de Randstad gezien als nuchter en betrouwbaar. De vestigingsplaats maakt niet uit. Het enige nadeel is dat onze  mensen wat meer onderweg zijn. In Hilversum, onze uitvalsbasis, kunnen we eventueel overleggen organiseren.’

Marco de Jong zwaait sinds 2006 de scepter bij theFactor.e. Het internetbedrijf had er toen al  tien jaar op zitten. ‘theFactor.e is in 1995 ontstaan na een fusie van BFM en Toonbeeld. Het vizier is altijd gericht geweest op grote bedrijven en ze hebben altijd een full service benadering gehad. Er was altijd een goede balans tussen techniek en vorm. Daarmee zeg ik niet dat het altijd makkelijk ging. Het bedrijf kende in 2001 een moeilijk jaar, maar overleefde doordat onder andere Hanzevast een aandelenpakket nam van zeventig procent. In 2011 heb ik hun aandelen en de aandelen van een vroegere compaan en oprichter, Thijs Helfrich, overgenomen.  Daarmee werd ik van lieverlee de enige aandeelhouder.’

Hoewel De Jong bij die overname van zijn collega’s de bedenkelijke bijnaam ‘Fidel Castro’ kreeg, wil hij absoluut niet spreken van een “dictatuur”. ‘Ik ben heel strategisch ingesteld, maar de lijn van het bedrijf bepalen we in het managementteam’, zegt hij. Daarin zitten MT-leden met hun eigen expertise. Van technisch en operationeel tot creatief en HR. ‘Ik kan van alles willen, maar als de rest tegen is, dan gaat mijn plannetje niet door. Overigens probeer ik ‘de aandeelhouder’ in mij ook zoveel mogelijk ‘thuis’ te laten.’

marco de jong uitgeknipt

Samenwerken
TheFactor.e heeft een groot deel van de dienstverlening in eigen beheer. ‘Maar het is heel lastig om overal goed in te zijn. Hebben we een opdracht waarbij we een ander bedrijf moeten inschakelen voor een bepaald onderdeel, dan doen we dat. Belangrijk is wel dat we op één lijn zitten.’ En in Groningen zijn genoeg internetbedrijven waarmee valt samen te werken.

De ondernemers trekken ook samen op, zoals onlangs nog bij het werkbezoek van Mark Rutte aan Groningen. De 25 beste bedrijven, waaronder naast  theFactor.e ook Bencom, iWink, Traffic4U, Peperzaken en Jobbird, hebben zich verenigd in Groningen Online Ondernemers. ‘Samen willen we onze regio op de digitale kaart zetten. Goede developers en designers uit de Randstad willen we hierheen halen. Daarnaast proberen we onze bedrijvigheid ook bij regionale overheden op de agenda krijgen. Door samen naar buiten te treden, zien ze het belang er sneller van in. We mogen hier echt wel trots op zijn. De sector zorgt voor veel hoogwaardige arbeid.’

De Groningse ondernemers komen viermaal per jaar bij elkaar. Voor De Jong ook een mooie gelegenheid om te netwerken. ‘Ik ga er graag heen. Het heeft de nodige inhoud en dat heb ik wel nodig. Ik ben dus niet lid van erg veel vaste netwerkclubs. Ik moet wel een duidelijk doel hebben om ergens heen te gaan.’

De Jong waakt ervoor om in dezelfde situatie als voorheen terecht te komen. ‘We willen fors groeien, maar als we een omvang van honderd mensen krijgen, dan wordt het minder leuk. Dan krijgen we de symptomen van een groot bedrijf en daar ben ik dus allergisch voor. Dan wordt ondernemen ook meer besturen. Laat dan maar iemand anders alle processen managen. Er zijn ook genoeg mensen die dat wél leuk vinden. Ik hou van het avontuur. Daar moet je jezelf dan ook vrij voor kunnen maken. Dat lijkt me een mooie toekomst, maar voorlopig vind ik dit ook nog ontzettend leuk.’

Tekst: Matthijs van Houten
Fotografie: Jan Buwalda

 

2 comments

Geef een reactie