
‘We hebben grootse plannen voor Noord-Nederland’
Het zijn behoorlijk hectische tijden voor Geert Jan Timmer. Sinds een klein half jaar is hij namelijk niet langer directeur-eigenaar van Wander Automotive in Assen. Sinds de overname van Wander door automobielconcern Pouw Automotive is Timmer namelijk managing director van maar liefst drie autobedrijven die samen het nieuwe Pouw Automotive Noord vormen: Pouw Wander en de vestigingen van Pouw Van der Molen in Groningen en Haren, die al eerder werden overgenomen. ‘Ik heb de boel dan wel verkocht, dat betekent niet dat ik het nu minder druk heb’, zo geeft hij aan. ‘Eerst hadden we één grote winkel en nu ineens drie. Dat brengt veel nieuwe en spannende uitdagingen met zich mee.’
Pouw Automotive is één van de grootste ondernemingen in de Nederlandse autobranche. Het bedrijf bestaat uit clusters van dealerbedrijven, leasemaatschappijen, autoschadereparateurs, verhuurbedrijven en specialisten in financiering en verzekering. Op die manier biedt het de consument een ‘mobiliteits cirkel’: klanten kunnen met elke vraag op automotive gebied, van verzekering en financiering tot reparatie en onderhoud en van huur en lease tot nieuwkoop en occasions bij Pouw terecht. In Groningen nam Pouw in 2011 al de Van der Molen Groep en AutoLease Groningen over. Met de overname vorig jaar van de Wander Groep (Pouw nam niet alleen het dealerbedrijf, maar ook AutoRent Wander en leasemaatschappij Lease Quality van Geert Jan Timmer over) heeft Pouw haar Noord-Nederlandse ‘mobiliteits cirkel’ verder vorm gegeven.
Van ondernemer naar directeur
De voormalige eigenaar van de Wander Groep is nu verantwoordelijk voor de dealeractiviteiten van Pouw in het Noorden. ‘Dat is wel even wennen’, zo geeft Geert Jan Timmer met een glimlach toe. ‘Van ondernemer word je directeur. Dat is toch net even anders.’ En dan zijn het ook nog niet de makkelijkste tijden. ‘Ik noem het zelf liever dynamische tijden’, aldus de managing director met een knipoog. ‘Ik zie het een beetje als sturen in de storm: moeilijk maar met veel uitdagingen en volop kansen.’
Om die kansen te grijpen biedt Pouw een grote mate van zelfstandigheid aan zijn clusters. ‘Dat was ook één van de basisvoorwaarden tijdens de onderhandelingen’, aldus Timmer. ‘Ze weten bij Pouw precies hoe de branche in elkaar steekt. Ik heb, samen met mijn vrouw Alexia Oostland, vijftien jaar aan het hoofd van Wander gestaan en wij weten dus wel hoe je dingen voor elkaar krijgt in het Noorden. We krijgen daarom van Pouw een behoorlijke vrijheid om het cluster hier naar eigen inzicht verder uit te bouwen.’
Doel voor Timmer binnen dat cluster is de dealerschapsactiviteiten voor Opel, Kia, Chevrolet en Mazda in het Noorden verder uit te breiden. ‘De focus ligt daarbij op Opel en Kia’, aldus Timmer, die vooral hoge verwachtingen heeft van het Koreaanse merk. ‘Kia heeft enorm veel groeipotentie. Het merk is er de laatste jaren in geslaagd betaalbare auto’s te ontwikkelen die niet alleen technisch uitstekend in elkaar zitten en met hun tijd meegaan, maar die zich ook nog eens onderscheiden door een modern en gedurfd uiterlijk. De Koreaanse bedrijfstop heeft ook echt een duidelijke wereldwijde langetermijnvisie en gaan voor duurzaamheid en kwaliteit. Veel particuliere consumenten hebben dat inmiddels al ontdekt, maar vooral op de zakelijke markt is er voor Kia nog veel te winnen en daar hebben we best ambitieuze plannen voor.’
Duurzaamheid
Ook duurzaamheid biedt volgens Timmer kansen. ‘Het is tegenwoordig natuurlijk een ‘hot topic’ en onze merken spelen daarop in. Opel loopt bijvoorbeeld voorop met de Ampera, een bijzonder vernuftige elektrische auto; Kia heeft een duurzaamheidsprogramma waarin ze zich niet alleen richten op de productie van zuinige (hybride) wagens, maar ook advies geven over zuinig rijden en investeren in het compenseren van CO2-uitstoot door het aanplanten van bomen en struiken. En Mazda heeft zijn duurzaamheidsintenties op papier gezet in het Mazda Global Environment Charter, waarin het bedrijf beloftes doet om zich te richten op de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën.’
Om duurzaamheid en groei te combineren moet er natuurlijk zo efficiënt mogelijk worden gewerkt zonder dat er concessies worden gedaan ten opzichte van service of klantcontact. ‘Dat blijven voor ons de belangrijkste aandachtspunten binnen het bedrijf. Binnen Wander hebben we daar bepaalde zaken op aangepast en die zullen we ook gaan toepassen op de vestigingen van Pouw Van der Molen.’ Zo wordt de vierdaagse werkweek voor monteurs, die voor Wander zo succesvol is gebleken, overal ingevoerd. ‘En de langere openingstijden die we hier altijd al hanteerden, zullen we ook in Groningen en Haren gaan toepassen’, legt Timmer uit. ‘In Assen hebben we met dergelijke ingrepen ons serviceniveau behoorlijk weten te verbeteren en dat zien ze ook bij Pouw. Op het hoofdkantoor zijn ze dan ook erg blij met alle input. Ze gaan er erg pragmatisch mee om en staan open voor eigen initiatief. Daardoor kan ik, hoewel ik dus geen zelfstandig ondernemer meer ben, nog altijd mijn ondernemerschap in mijn dagelijkse werk kwijt.’
Synergie
De synergie zoals Timmer die omschrijft, is volgens hem erg belangrijk geweest in zijn keuze om de zaak aan Pouw te verkopen. ‘In totaal zijn we zo’n anderhalf jaar in gesprek geweest voordat de knoop is doorgehakt’, aldus de directeur. ‘Dat lijkt misschien best lang, maar de klik was er eigenlijk meteen al. De tijd gaat natuurlijk vooral zitten in het regelen van van-alles-en-nog-wat.’ De synergie tussen Wander, en eigenlijk ook Van der Molen, steunt vooral op de visie die de voorheen verschillende bedrijven delen. ‘Pouw wil het zijn klanten zoveel mogelijk naar de zin maken, ook als dat betekent dat je een stapje extra voor ze moet doen. Die filosofie hebben wij ook al die jaren voorgestaan.’
‘Het gaat ook om relatief grote dealers. In totaal zijn de beide vestigingen van Pouw Van der Molen in Groningen en Pouw Wander in Assen goed voor de verkoop van zo’n 3500 nieuwe auto’s per jaar. Een gemiddelde dealer is al blij als hij er 500 verkoopt.’ De schaalvergroting is in deze tijd echter noodzakelijk, zo vindt Timmer. ‘Klanten kunnen voor al hun mobiliteitsvraagstukken bij Pouw terecht. We kunnen bijvoorbeeld samenwerken met de nu onder Pouw vallende leasemaatschappijen of bijvoorbeeld JK Autoschade, dat voorheen ook onder Van der Molen viel. Met een dergelijk netwerk op automotive gebied heb je een grote voorsprong op bedrijven die zich concentreren op slechts één of twee segmenten van de automotive branche.’
Belangrijk is echter wel dat binnen een dergelijk groot bedrijf alles goed geregeld is en de faciliteiten voldoen aan de standaard of zelfs iets daarboven liggen. ‘Daarom wordt bijvoorbeeld de administratie van de showrooms gecentraliseerd in Assen, dat als hoofdkantoor fungeert, en wordt er tussen de vestigingen een glasvezelnetwerk aangelegd, zodat het niet meer uitmaakt waar je je bevindt. Je kunt dan altijd snel werken in het centrale systeem.’
Een andere noviteit waarover Timmer erg te spreken is, is het klantencontactcentrum dat in het leven geroepen is. ‘Daar zitten vier mensen die pro-actief onze klanten benaderen om te vragen of alles naar wens is of om hen erop te wijzen dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt.’ Allemaal om het voor Pouw zo belangrijke klantcontact te intensiveren. ‘Maar ze beheren bijvoorbeeld ook leads en plannen afspraken in. Op die manier kan iedereen zich zonder onnodig oponthoud bezighouden met datgene waar ‘ie goed in is.’
Groei
Uiteindelijk moeten alle inspanningen leiden tot een groei van Pouw Automotive op de noordelijke markt. ‘Makkelijk zal het niet worden, maar dankzij bijvoorbeeld de groeipotentie van Kia en mogelijk ook door verder acquisities liggen er volop mogelijkheden.’ Wat betreft die acquisities realiseert Timmer zich dat 2013 daar misschien nog geen optimaal jaar voor is. ‘Maar elke mogelijkheid die zich voordoet zullen we natuurlijk op zijn potentie moeten beoordelen en pas dan kunnen we een beslissing nemen.’ Uitsluiten dat Pouw Automotive Noord haar netwerk in het Noorden verder vergroot doet Timmer dus niet. ‘In andere delen van Nederland is die schaalvergroting al veel langer aan de gang. In Noord-Nederland is het qua dealers altijd behoorlijk versnipperd geweest, maar daar komt met de komst van Pouws mobiliteits cirkel nu verandering in.’
Waar voorlopig nog geen verandering in komt, is de naam Wander. De bedrijfsnaam is namelijk een begrip in de regio Assen. ‘Die zullen we vooralsnog dan ook nog naast Pouw aanhouden, net zoals Van der Molen in Groningen en Haren ook zijn naam voorlopig behoudt’, zo zegt Timmer. ‘En ook de slogan voor de Assense vestiging ‘Have a Wanderful day’ blijven we de komende tijd gewoon gebruiken. Je moet natuurlijk wel herkenbaar blijven voor je vaste klanten en niet ineens alles overhoop gooien.’
Tekst: Jelte Stol
Fotografie: Jan Buwalda
Wat een enorme naïviteit zo blijkt nu wel weer. De vrijheid die Pouw aan haar clusters gaf, de gebrekkige controller daarop waardoor het management van Pouw Noord schade kon aanrichten zonder terug gefloten te worden. Dries jan die met Jan Pouw en Hans Wiegel zat te lachen, te brallen terwijl de heren flamboyant een sigaar in de hens staken. Terwijl Henk van de kwast en Eric berkhof slim aan het werk waren, zaten de knaapjes in Blaricum te slapen maar vooral te dromen