
De Schoenenfabriek wil markt veroveren met nieuw concept
Geen strakke interieurs met rijen schoenendozen van overbekende merken, maar een breed en verrassend assortiment in een omgeving waar de klant zich thuis voelt. Aandacht voor het ambacht, liefde voor de schoen. Dat is het nieuwe concept van De Schoenenfabriek aan het A-Kerkhof in Groningen, die 15 maart feestelijk geopend werd.
De Schoenenfabriek wil tegenwicht bieden aan de voorspelbaarheid van de bestaande zaken en ketens. “Hier kun je weer winkelen zoals winkelen bedoeld is. Het moet leuk zijn om schoenen te kopen”, zegt oprichter en eigenaar Berend Ziengs, telg uit de bekende Noordelijke schoenendynastie.
Berend Ziengs (30) en zijn compagnon Joël Timmerman (29) bieden hun klanten een aangename omgeving om in te vertoeven, gecombineerd met een verrassend assortiment en een breed servicepakket. Daarom hebben ze hun schoenenzaak ingericht met de elementen van een schoenenfabriek uit de jaren twintig. Om het ambachtelijke en boeiende van schoenen te benadrukken heeft het zeer ervaren personeel een traditioneel leren voorschoot, en kunnen de medewerkers hun klanten alles vertellen over de schoenen die er staan. Naast schoenen verkoopt De Schoenenfabriek ook horloges, riemen, tassen en andere accessoires. “Het is een voor Nederland unieke benadering”, vertelt Ziengs, “en we weten dat alle ogen uit de branche op dit moment op ons gericht zijn.”
Ziengs deed zijn ideeën op in grote schoenensteden als Milaan, Londen en New York. “Je ziet in Nederland heel veel zaken waar prima schoenen staan, maar waar je als klant toch zo gauw mogelijk weer weg wil. Daarom laten wij in onze winkel het ambachtelijke van dit vak zien. Je kunt hier ook een kop koffie drinken en desnoods terugkomen om je schoenen te laten poetsen. Dit moet echt dè ontmoetingsplek voor schoenenliefhebbers van Noord-Nederland worden.”
Ziengs verwacht dan ook dat hij in zijn eigen Groningen een grote klantenkring kan opbouwen. Daarnaast hoopt hij binnenkort een tweede Schoenenfabriek te openen in Zwolle. Daarnaast verkoopt hij een deel van zijn schoenen via internet.
Fotografie: Erik Vos